natoaktual.cz

Summit NATO 2023

Speciální příloha
k summitu ve Vilniusu

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • Provoz flotily F-35 nemá být zásadně dražší než konkurence, uvádí propočty

    27. září 2023  15:03,  aktualizováno  18:37
    Roční náklady na provoz flotily 24 nejmodernějších letounů F-35 by měly být zhruba 4,9 miliardy korun. Vyplývá to z důkladných propočtů, které má k dispozici velení armády i ministerstvo obrany. Srovnání nákladů na roční provoz letounů potvrdily natoaktual.cz nezávisle na sobě dva zdroje, které jsou s vyjednáváním o pořízení letounů 5. generace obeznámeny.  

    Letouny JAS-39 Gripen českých vzdušných sil a americký stroj F-35 během Dnů NATO v Ostravě | foto: Lubomír Světnička, natoaktual.cz

    Jedním z klíčových argumentů pro rozhodování vlády o možném pořízení 24 amerických letounů F-35 nejmodernější 5. generace má být skutečnost, že jejich provoz nebude pro českou armádu výrazně dražší, než u letounů té současné čtvrté či takzvané generace 4,5.

    Právě údajně extrémně drahým provozem amerických strojů upozorňují kritici projektu z řad opozičních stran v čele s ANO nebo SPD i některých odborníků. Podle údajů, které natoaktual.cz získal nezávisle od dvou zdrojů obeznámených s vyjednáváním, ovšem nemají být náklady tak rozdílné.

    Z propočtů totiž vyplývá, že po roce 2034 mají náklady na flotilu 24 letounů F-35 činit zhruba 4,9 miliardy korun ročně. Souhrnná roční částka má zahrnovat provozní náklady, munici a palivo. To vše včetně DPH.

    Informaci po rozhodnutí vlády později veřejně potvrdila vrchní ekonomická ředitelka ministerstva obrany Blanka Cupáková, která byla hlavní vyjednavačkou s americkou stranou. „Provoz letounu F-35 pro roce 2034 předpokládáme ve výši 4,9 miliardy korun ročně,“ uvedla s tím, že během celé životnosti letounů až do roku 2069 půjde zhruba jen o 4 procenta z výdajů na obranu, které Česko v tomto období podle kvalifikovaných odhadů vynaloží.

    V případě rozšíření stávající pronajaté flotily letounů JAS-39 Gripen na 24 strojů (momentálně 14) by roční náklady představovaly částku 3,7 miliardy korun s DPH. Jen pro úplné srovnání, Česko za současných 14 letounů Gripen, které jsou ve službě od roku 2005, platí nájem zhruba 1,7 miliardy korun ročně.

    Období pro propočet po roce 2034 byl zvolen záměrně. Tehdy totiž skončí případný desetiletý kontrakt na pořízení strojů F-35 nebo pronájmu či koupě jiných letounů a je možné srovnávat čistě jen skutečné náklady na provoz bez ohledu na vstupní investice do výcviku, zabezpečení, transfer simulačních technologií, pilotní výstroj a zajištění životního cyklu letounů včetně servisu a náhradních dílů.

    A model ročních nákladů za provoz celé flotily byl zvolen rovněž kvůli objektivitě. „Nelze totiž srovnávat cenu za pronájem s čistým provozem, proto jde o roční provozní náklady. Tedy podstatné je, kolik za to stát ročně bude platit. Je to férovější,“ uvedl jeden ze zdrojů. Ten je s vyjednáváním o nových letounech seznámen, ale přál si zůstat v anonymitě do doby, než o případném nákupu rozhodne vláda.

    Ministerstvo obrany informace o srovnání ročních nákladů na provoz nekomentovalo. „Materiál je v utajovaném režimu, a dokud jej vláda neprojedná, není možné jej jakkoli komentovat,“ uvedl mluvčí ministerstva obrany Jiří Táborský.

    Srovnání ročního provozu nicméně podle těchto propočtů vychází relativně v mezích, jak před časem argumentovaly armádní špičky. Tedy, že provoz jiné platformy než strojů F-35 by byl jen o zhruba čtvrtinu levnější. V čistě modelovém příkladu by tak od roku 2034 měl například dvacetiletý provoz letounů F-35 vyjít na 98 miliard korun. Čistě jen provoz gripenů pak na 74 miliard.

    Česko uvažuje o výcviku ukrajinských pilotů na gripeny, uvedla Černochová

    To se však bude psát už rok 2054. A velení armády trvá na svém doporučení politikům, že pořízení generačně novějších strojů bude z dlouhodobého hlediska ekonomičtější a výhodnější, než jiné varianty.

    „Pořizovací náklady jsou přibližně stejné. Provozní náklady u letounů páté generace jsou vyšší o necelou čtvrtinu,“ uvedl například náčelník štábu Karel Řehka. Upozornil ale, že s letounem páté generace lze počítat minimálně dalších 40 let, zatímco při pořízení letounu nižší generace by armáda za 15 až 20 let stála před novým rozhodnutím, jak letectvo modernizovat. A tedy s dalšími nutnými investicemi.

    „V případě F-35 ale budeme během těch dvaceti srovnávaných let využívat daleko vyšší schopnosti 5. generace, včetně plné interoperability se spojenci a společného efektu odstrašení,“ konstatoval jeden z autorů vojenského doporučení Jaroslav Míka ze sekce rozvoje sil ministerstva obrany.

    Propočet čistých ročních provozních nákladů flotil je také okleštěn o investice do infrastruktury. Jejich konkrétní výši chce armáda, respektive ministerstvo obrany oznámit rovněž po jednání vlády. Zkušenosti se zaváděním letounů F-35 v jiných zemích uvádějí rozmezí mezi 300-500 miliony eur na jednu leteckou základnu, tedy zhruba 7-12 miliard korun.

    Armáda ovšem avizovala, že většina investic do základny v Čáslavi jako například do rekonstrukce dráhy se musí uskutečnit bez ohledu na to, jaký letoun budou vzdušné síly provozovat. Armáda bude muset být schopná stroje F-35 přijímat a zabezpečit, protože během pár let tvořit páteřní stroje velké většiny spojenců a hrát hlavní roli při obraně aliančního území.

    Opozice považuje nákup za hazard

    Možný nákup letounů F-35 kritizuje především opozice. Nejprve se ostře vymezili nesněmovní Sociální demokraté s Lubomírem Zaorálkem. Přitom právě tehdejší ČSSD byla ve vládě, když se stát před lety rozhodl nejprve koupit právě 24 strojů Gripen a posléze kvůli rozpočtovým škrtům jen pronajmout 14 těchto nadzvukových letounů.

    V roce 2002 letouny švédského výrobce tehdy v čele s premiérem Milošem Zemanem chtěli pořídit na dluh a možnost úvěru ve výši přes 60 miliard korun žádali svolení Parlamentu ČR.

    A ke kritikům se nedávno přidalo také hnutí ANO, které považuje nynější pořízení amerických letounů F-35 za neobhajitelný a zbytný hazard. Podle místopředsedy ANO a šéfa stínové vlády hnutí Karla Havlíčka by měl být nákup odsunut o dva roky a dále diskutovat o tom, jaká je nejvhodnější i ekonomicky nejpřijatelnější varianta pro zabezpečení vzdušného prostoru a plnění úkolů NATO.

    Jak se válčilo o stíhačky před 20 lety. ČSSD chtěla koupit letouny na dluh

    „F-35 považujeme za špičkové stroje páté generace, ovšem v současné ekonomické situaci je jejich pořízení zbytným hazardem a neobhajitelné,“ řekl Havlíček. Za dva roky odsunutí podle něj nedojde k žádnému zhoršení v plnění úkolů letectva.

    Řada expertů ovšem namítá, že odkládání výběru nových letounů bude jen prodlužováním provizoria, ve kterém jsou čeští letci už od roku 2004 (podepsána smlouva na pronájem gripenů).

    Doplnění flotily nadzvukových letounů na 24 letounů a tím i modernizace a rozšíření základny v Čáslavi a jejího zázemí pro stroje zabere totiž v každém případě minimálně 6-7 let.

    Lubomír Světnička natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu

    NATO PDD iDnes.cz Newton Media