natoaktual.cz

Summit NATO 2024

Speciální příloha
k summitu ve Washingtonu

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • Čeští piloti mohou velet vzdušným operacím NATO. Uspěli v prestižním kurzu

    22. února 2024  21:14
    Dva elitní čeští piloti gripenů uspěli v prestižním kurzu NATO a mohou v případě konfliktu velet spojeneckým vzdušným operacím. Náročnou zkoušku složili během nedávného intenzivního leteckého cvičení ve Španělsku.  

    Letouny JAS-39 Gripen českých Vzdušných sil | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

    Dva čeští piloti nyní v případě ohrožení spojeneckého území nebo konfliktu mohou velet v jednotlivých dílčích vzdušných operacích. Na cvičení TLP (Tactical Leadership Programme) ve Španělsku získali kvalifikaci „Mission Commander“.

    „Dokázali jsme, že umíme vést lidi jak na zemi, tak ve vzduchu. Mission Commander sice sám neplánuje, vše je týmová práce, ale celý proces řídí a vkládá do něj své zkušenosti. Má také právo rozhodnout o finální podobě mise,“ vysvětlil jeden z úspěšných absolventů kurzů pro armádní web army.cz

    On i jeho kolega se mimochodem stali prvními, kteří náročný kurz na strojích JAS-39 Gripen absolvovali. Armáda na cvičení do Španělska vyslala tři letouny JAS-39 Gripen a tři desítky vojáků. Jedno z nejintenzivnějších mezinárodních cvičení se koná několikrát do roka a pravidelně se do něj zapojují desítky letounů z různých zemí Evropy.

    Na programu jsou takzvané COMAO operace, při nichž společně působí velké množství různých typů letounů. Od letounů včasné výstrahy AWACS, přes průzkumné stroje až po stíhačky. Letos na základně Albacete Los Llanos na jihovýchodě Španělska nechyběly letouny Eurofighter z Itálie a Španělska, Rafale z Francie, F-16 z Řecka nebo F/A-18 ze Švýcarska.

    Hlavním cílem cvičení je především plánování a příprava komplexních misí. Podle českého stíhače se cvičení od ostatních liší náročností, velkým rozsahem různých druhů misí i přítomností zkušených instruktorů, kteří se podílejí na zpětných rozborech plánování a provedení úkolů. Na všechny účastníky je vyvíjen extrémní tlak, když během jednoho dne musí operaci nejen naplánovat a provést, ale navíc i vyhodnotit.

    Čeští stíhací letci poprvé vyzkoušeli tankování z nové létající „benzinky“

    „Zatímco na jiných cvičeních se jede ve dvoudenním cyklu, kdy jeden den plánujete a druhý létáte, zde je vše zhuštěno do jednoho dne. Začínali jsme brzy ráno a končili pozdě večer, což bylo i vzhledem ke kumulující se únavě náročné zejména psychicky,“ popsal režim český pilot. Obtížnost pak podle něj zvyšovala i různorodost úkolů – žádná mise nebyla podobná té předchozí.

    Češi během dvou týdnů letové části kurzu strávili ve vzduchu třicet hodin, průměrný let trval necelé dvě hodiny. Na rozdíl od minulých ročníků byli tentokrát na straně „hodných“, tedy ve skupině „Blue Air“.

    Každý den účastníci časně ráno vyslechli nový rozkaz a instruktoři poté vybrali velitele mise i lídry dílčích úkolů. Během několika hodin pak musel být připraven komplexní plán pro každou misi.

    „Mluvíme o smíšených vzdušných operacích, jichž se účastní čtyři desítky různých letounů, jednotky na zemi, bezpilotní prostředky. To vše musíte do plánu zahrnout a každému po jednotlivých krocích sepsat, co má dělat,“ vysvětlil pilot.

    inc natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu

    NATO PDD iDnes.cz Newton Media