natoaktual.cz

Summit NATO 2023

Speciální příloha
k summitu ve Vilniusu

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • Čeští stíhací letci poprvé vyzkoušeli tankování z nové létající „benzinky“

    17. února 2024  9:30
    Čeští piloti letounů Gripen mají za sebou první zkoušku doplnění paliva za letu z nového víceúčelového letounu Airbus A330 MRTT. Na pořízení a provozu flotily nejnovějších létajících „benzinek“ se podílí Česká republika společně s dalšími pěti spojenci. Jde o největší stroje své kategorie, se kterými mají čeští letci zkušenosti. „To trochu mění perspektivu při pohybu kolem tankeru,“ popsal dojmy velitel letky.  

    První zkouška tankování za letu českých gripenů z letounu Airbus A330 MRTT nad Krkonošemi | foto: Armáda ČR

    První zkušební kontakty s novým typem létajících tankerů absolvovali čeští letci v úterý nad Krkonošemi, informoval armádní web army.cz. Šlo zatím o takzvaný „dry contact“ (suchý kontakt), což znamená, že se s letouny Gripen k tankeru připojili, ale bez samotného čerpání paliva. Zkouška měla ověřit procedury takového manévru.

    Ten je obecně považován za náročný a vyžaduje absolutní preciznost a přesnost. Letouny se totiž ve vzduchu pohybují rychlostí přes 500 kilometrů v hodině a okraj koše s čerpací hadicí tankeru je v okamžiku spojení jen několik desítek centimetrů od překrytu kabiny stíhačky.

    V konečné fázi se musí pilot opatrně a velmi pomalu přibližovat k tankovacímu stroji. Ten odvíjí tankovací hadici s košem a do něj se pak pilot strefuje nástavcem na doplňování paliva.

    „Tankování z tohoto letounu se zásadně neliší od jiných tankerů, zejména těch proudových, postupy jsou standardizované a samotné zařízení na doplňování paliva také. Tento letoun je ovšem ze všech těch dosavadních, na které jsme kvalifikovaní, největší. To trochu mění perspektivu při pohybu kolem tankeru,“ uvedl velitel 211. taktické letky Vladimír Málek, který se s gripenem připojil.

    Po tomto testování bude už na konci února následovat výcvik řadových pilotů. Čáslavští piloti tak rozšíří svou certifikaci o další typ letounu, ze kterých mohou za letu doplňovat palivo. V minulosti získali tuto dovednost pro německé stroje A-400M Atlas, italský KC-767, švédský C-130 Herkules a americké KC-135 Stratotanker.

    Flotila nejnovějších létajících benzinek se sídlem v nizozemském Eindhovenu bude čítat deset upravených strojů Airbus A-330 MRTT (Multi-Role Tanker Transport). Zatím jich výrobce dodal sedm. Na pořízení a provozu flotily tankerů se podílí šest zemí – Belgie, Německo, Norsko, Nizozemsko, Lucembursko a od roku 2019 také Česká republika. Společně letouny nakupují, společně je vlastní a podle svých podílů sdílejí letové hodiny i náklady na provoz.

    Obrana jedná o nákupu dvou transportních letounů C-390 Millennium z Brazílie

    Víceúčelový Airbus může poskytovat palivo oběma obvyklými způsoby, které se dnes pro doplňování paliva využívají. Tedy systémem „boom“, tak systémem použití hadice-koš. Právě tento způsob využívá letoun JAS-39 Gripen.

    Stroje jsou vybaveny tak, aby nesloužily jen pro doplňování paliva celého spektra letounů, které spojenecké země využívají, ale také pro přepravu jednotek, materiálu či jako létající nemocnice. Stroj je schopen přepravit až 45 tun nákladu nebo 267 cestujících. Ve zdravotnické verzi pak může mít na palubě 6 jednotek intenzivní péče či 16 lůžek.

    Podle dřívějších informací ministerstva obrany by měl český podíl na projektu stát jednorázově 594 milionů korun. Každoročně by pak Česko mělo na provoz přispívat zhruba 32 milionů korun a dalších 10 milionů na personál. Náklady za předpokládaných 30 let provozu tak budou zhruba 1,87 miliardy korun.

    Německo jako největší finanční přispěvatel získává 5 500 letových hodin ročně. Nizozemsko pak 2 000 hodin, Belgie 1 000, Lucembursko 200 a Norsko a Česká republika shodně 100 letových hodin ročně.

    Pravidelná možnost manévr procvičovat je proto podle pilotů naprosto klíčová pro udržení takové kvalifikace. Ta je dána předepsanými maximálními přestávkami mezi uskutečněnými spojeními s tankerem. „Častější praxe významně přispívá k úspěšnosti a rychlosti připojení a doplnění paliva i ke zvýšení operačních schopností pilota,“ konstatoval Málek.

    inc natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu

    NATO PDD iDnes.cz Newton Media