natoaktual.cz

Summit NATO 2023

Speciální příloha
k summitu ve Vilniusu

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • V ruském dostřelu stíhačky F-35 potřebujeme, říká šéf finských vzdušných operací

    16. prosince 2022  11:45
    Finsko je co do počtu obyvatel ve srovnání s Českem poloviční. Přesto si země sdílející přes 1 300 kilometrů dlouhou hranici s Ruskem troufne nakoupit 64 nejmodernějších stíhaček F-35. „Skutečně potřebujeme být schopni rychle a na velkou vzdálenost podnikat všechny typy úderů,“ vysvětluje plukovník Henrik Elo, zástupce náčelníka štábu finských vzdušných sil a šéf operací.  

    Letoun F-35 a stroj F/A-18 Hornet finských vzdušných sil | foto: Ilmavoimat

    Jaká byla hlavní kritéria výběru nových nadzvukových letounů pro finské vzdušné síly?
    Hodnotící model umožňoval nabídnout řešení zahrnující všechny druhy různých schopností protivzdušné obrany včetně bezpilotních letounů. Všichni uchazeči nabídli pro náročné finské prostředí jako své řešení víceúčelový letoun.

    Proč se Finsko nakonec rozhodlo pro F-35?
    Letoun F-35 prošel rozhodovacími kritérii ohledně bezpečnosti dodávek, průmyslové účasti a cenové dostupnosti. Byl nejlepším kandidátem z hlediska vojenských schopností a dosáhl nejvyššího skóre jak v oblasti operační účinnosti, tak v oblasti potenciálu budoucího růstu. Loni v prosinci finské vládní orgány oznámily, že řešení F-35 bude významným doplněním celého obranného systému a posílí preventivní schopnost obrany země.

    Zpráva u F-35A vyzdvihuje především, že je stroj schopen zahajovat protivzdušné operace; vytváří a sdílí potřebné situační povědomí a údaje o cílech, což zajišťuje nejlepší možnou podporu pozemních a námořních operací; technologie Stealth (pozn. autora: ztěžující zachycení radary) a další unikátní vlastnosti jako senzory a síťové propojení podporují schopnost F-35 přežít v boji; F-35 má nejvyšší kapacitu vnitřně zabudovaných palivových nádrží a rovněž zabudované všechny senzory, takže nepotřebuje externí zaměřovací systémy ani přídavné palivové nádrže; a také technologické řešení systému F-35 je zcela udržitelné a jeho potenciál budoucího růstu je nejlepší z nabízených řešení.

    Stíhačky F-35 nás zapojí do obrany celé Evropy, říká spoluautor doporučení

    Jaké byly hlavní argumenty pro? Ministerstvo obrany nevyhodnotilo F-35 jako nejlevnější letoun, ale proto, že americká nabídka byla údajně nejlepší v poměru cena-výkon.
    Hlavním argumentem pro F-35 byly vojenské schopnosti, které přináší pro obranu země. Při hodnocení letouny F-35 splňoval požadavky na bezpečnost dodávek, zapojení finského obranného průmyslu i v oblastech rozhodování o cenové dostupnosti. V hodnocení vojenských schopností byl komplexní systém F-35 nejlepší. Bojové a průzkumné schopnosti a schopnost přežití byly u stroje F-35 nejvhodnější z kandidátů.

    Má letoun F-35 z finského pohledu pro obranu země nějaké zásadní výhody, které jiné stroje nenabízejí?
    Nezveřejňujeme žádné konkrétní informace týkající se výsledků hodnocení z hlediska různých vlastností kandidátů. Místo toho jsme ale zveřejnili výsledky simulovaných válečných her týkající se celkových hodnocených schopností vítěze a druhého v pořadí (bez uvedení výrobce či typu). V porovnání s ostatními uchazeči byla vojenská schopnost F-35 ve válečných hrách vyhodnocena jako na zcela jiné, vlastní úrovni.

    Henrik Elo

    Zástupce velitele finských vzdušných sil Henrik Elo

    Zástupce náčelníka finských vzdušných sil a velitel vzdušných operací. Zároveň působí jako projektový manažer pro zavedení letounů F-35.

    Předtím vedl akademii vzdušných sil v Tikkakoski.

    Platí za jednoho nejzkušenějších bojových pilotů finského letectva. Kromě stíhaček F/A-18 Hornet předtím létal také na stroji MiG-21 sovětské výroby, které si Finsko pořídilo v dobách studené války.

    Co to znamená?
    Protože letoun F-35 dosáhl 4,47 bodu a druhý v soutěži dosáhl úrovně 3,81 bodu.

    Předpokládám, že tedy vidíte výhody i vzhledem k rozlehlosti Finska a jeho přes 1 300 kilometrů dlouhé hranici s Ruskem?
    Ano, protože skutečně potřebujeme být schopni rychle a na velkou vzdálenost podnikat všechny typy úderů - vzduch-vzduch, vzduch-země a vzduch-moře.

    Co tedy flotila strojů F-35 finským vzdušným silám umožní na rozdíl od současných letounů nebo jiných uchazečů v tendru?
    V porovnání s F/A-18 má F-35 lepší schopnost přežití a letalitu. Výrazně zvýší efektivitu ve všech typech misí, včetně operací vzduch-vzduch, vzduch-země a zpravodajských, sledovacích a průzkumných operacích. S F-35 jsme schopni na nové úrovni podpořit ostatní složky, armádu i námořnictvo, a zároveň udržovat společné situační povědomí celých obranných sil.

    Je podle vás technologie Stealth jedním z rozhodujících faktorů na dnešním bojišti? A proč?
    Naše geografická realita je taková, že se nacházíme v dostřelu různých typů ruských zbraňových systémů země-vzduch dlouhého dosahu. Jednou ze silných stránek systému F-35 je jeho schopnost přežití ve velmi náročném operačním prostředí.

    Technologie Stealth je v tomto ohledu jedním z aspektů, ale existuje i mnoho dalších faktorů, které činí systém F-35 v tomto ohledu výjimečným. Domnívali jsme se, že schopnost snížit fyzickou a elektronickou zachytitelnost ve vzduchu je pro naši schopnost přežití a efektivitu přínosem. Hodnotili jsme také potenciál budoucího růstu a systém F-35 byl vyhodnocen v tomto směru nejvýše.

    Přehled, kde slouží letouny F-35

    Nový letoun má být samozřejmě součástí širšího systému celé protivzdušné obrany a dalších bojových schopností, v jakém časovém horizontu předpokládáte plnou integraci?
    Plných operačních schopností dosáhneme na konci roku 2030.

    Na rozdíl od České republiky proběhl ve Finsku výběr na základě otevřené soutěže. Hrála ve výběrovém řízení klíčovou roli účast finských průmyslových podniků?
    Zapojení domácího průmyslu byla jedním z předpokladů, protože je důležité pro bezpečnost dodávek.

    Finsko je technologicky velmi vyspělá země, jaké konkrétní výhody budou mít finské společnosti z nákupu? Hovoří se o podílu až 30 procent z celkové ceny zakázky, podílu na výrobě motorů a dalších dílčích komponent.
    Mezi klíčové projekty průmyslové účasti patří rozsáhlý podíl na výrobě přední části trupu letounu F-35 přímo ve Finsku i pro další uživatele, výroba strukturálních komponentů a také možnosti testování a údržby zařízení. Kromě toho byl Finsku nabídnut projekt finální montáže motorů pro letouny finských vzdušných sil.

    V továrně na superstíhačky F-35. Vládce nebes tady skládají z 22 tisíc dílů

    Hlavní těžiště nabízené průmyslové účasti spočívá v přímé průmyslové spolupráci, která vytvoří významné nezávislé kapacity údržby a servisu. Řešení průmyslové účasti bude rozvíjet know-how v domácím průmyslu z hlediska bezpečnosti dodávek a významně se promítne i do národní ekonomiky. Konkrétně přínos průmyslové účasti pro domácí zaměstnanost bude činit 4 500 a nepřímý 1 500 osob na rok.

    Vaše země zatím čeká na definitivní dokončení procesu ratifikace vstupu do NATO, slibujete si od zavedení stroje F-35 možnosti rozvoje s dalšími spojenci? Letouny zavádí z nejbližšího okolí Norsko nebo Dánsko, pořizuje je také Polsko nebo Německo.
    Spolupráce v rámci rodiny uživatelů F-35 je velmi aktivní. Uživatelské země se průběžně setkávají a společně rozvíjejí schopnosti. V Evropě je v současné době deset zemí (uživatelů) F-35. Sedm z nich patří mezi mezi členy NATO. Být součástí komunity F-35 a zároveň členem Aliance znamená, že budeme moci spolupracovat na rozvoji schopností a také se bez omezení účastnit různých typů cvičení.

    Očekává se, že akvizice přesáhne 8,4 miliardy eur. Náklady na pořízení samotných letounů činí 4,7 miliardy a nákup střel vzduch-vzduch AMRAAM a Sidewinder dalších 754 milionů eur. Servisní vybavení, náhradní díly, výcvik, údržba a servis dosáhnou do konce roku 2030 dalších 3 miliard eur. Jistě, jde o 64 letounů. Existuje ale konkrétní vyčíslení provozních nákladů po tomto časovém horizontu?
    Provozní náklady budou hrazeny z ročního rozpočtu na obranu. Stanovenou podmínkou k tomu, aby každý uchazeč prošel hodnocením, byla schopnost udržet se v rámci 10 % celkového obranného rozpočtu.

    Lubomír Světnička natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu

    NATO PDD iDnes.cz Newton Media