Letoun L-39NG získal plnou certifikaci. Aero hlásí vytížené výrobní kapacity

Vydáno 02.08.2022
Cvičný proudový letoun L-39NG z dílen Aera Vodochody získal takzvanou typovou certifikaci, která umožňuje dodávky zákazníkům. Firma hlásí zcela zaplněné výrobní kapacity až dor oku 2025 a jedná s několika novými zákazníky v Asii, Evropě i Africe.  

Nový Aero L-39NG na Dnech NATO v Ostravě | foto: Lubomír Světnička, natoaktual.cz

Čerstvě získaná typová certifikace bez omezení, jejíž proces trval více než pět let, je hlavním předpokladem pro registraci jednotlivých letadel u zákazníků.

Zálet prvního sériového L-39NG očekává výrobce ještě letos. Na nedávném leteckém veletrhu ve Farnborough přitom firma oznámila jednání s dalšími zákazníky.

„Nově získaná typová certifikace potvrzuje, že tento špičkový stroj překonává svého předchůdce. Všichni v Aeru věříme, že L-39NG bude v budoucnu ještě úspěšnější. To je pozitivní zpráva nejen pro Aero, ale pro celý český letecký průmysl, který je do výroby a vývoje L-39NG intenzivně zapojen,“ uvedl ředitel společnosti Viktor Sotona.

Stroje si zatím objednal Senegal, Thajsko nebo Maďarsko. Podle viceprezidenta pro obchod a marketing Filipa Kulštrunka je firma v pokročilých jednáních o dodávkách L-39NG pro několik zákazníků v Evropě, Africe i Asii.

„Sériová výroba L-39NG jede na plný plyn. Díky již uzavřeným kontraktům máme prakticky zaplněnou výrobní kapacitu až do roku 2025 a zájem o naše cvičné letouny je stále větší,“ řekl.

Za hlavní výhody oproti konkurenci označil dostupnost a především dlouhodobou spolehlivost letounu.

Stroj L-39NG jako přímý generační nástupce legendárního L-39 Albatros, který je považován za neúspěšnější cvičný proudový letoun světa. V Aeru od konce šedesátých let vyrobili přes tři tisíce strojů Albatros, zhruba 600 jich stále létá. Letoun sloužil v šedesátce zemí. Používá je i řada špičkových akrobatických týmů.

Nástupce NG má větší dolet, lepší aerodynamické vlastnosti a je vybaven moderní technikou. Podzvukový stroj je koncipován jako lehký proudový cvičný letoun schopný plnit i roli lehkého bitevníku.

„Mezi hlavní výhody L-39NG patří zcela přepracovaný design letounu odpovídající moderním technologiím, například použití kompozitových dílů, mokré křídlo, plnění paliva centrálním bodem, a vysoce spolehlivý motor FJ44-4M. Díky tomu náš letoun vyniká nízkými provozními náklady a na svou třídu excelentním doletem,“ konstatoval šéfkonstruktér Jaromír Lang.

Certifikace letounu je podle firmy vyvrcholením více než pětiletého a několikaetapového procesu vývoje a zkoušek.

inc natoaktual.cz