„Všichni v Aeru jsme na tento úspěch velmi hrdí a těšíme se, až dodáme letoun L-39NG našemu maďarskému zákazníkovi,“ uvedl generální ředitel Aero Viktor Sotona. Hodnotu kontraktu smluvní strany nezveřejnily.
Prodej čtyř strojů do Senegalu, dvanácti do Vietnamu, stejný počet do Maďarska a zájem v dalších zemích. Nový cvičný letoun L-39NG z dílen českého výrobce sbírá body.
Podle Sotony má firma spolu s maďarským kontraktem smlouvy na výrobu a dodávky téměř 30 nových letounů L-39NG. „Vzhledem k dalším probíhajícím jednáním se zákazníky by se tento počet mohl v příštích několika letech navýšit o další desítky letounů,“ konstatoval.
Aero s velitelstvím maďarských obranných sil uzavřelo smlouvu na dodávku letounů a také souvisejících podpůrných služeb. První letouny má firma dodat už v roce 2024. Osm letounů má být ve cvičné konfiguraci a čtyři pak v průzkumné modifikaci. Ta je vybavena systémem EO/IR pro identifikaci a sledování stacionárních i pohyblivých objektů na zemi.
„L-39NG je bezpochyby jedním z nejlepších cvičných letounů ve své třídě. Letoun je součástí komplexního výcvikového systému, který využívá moderní technologie a systémy pro výcvik stíhacích pilotů čtvrté a páté generace,“ řekl Sotona.
Na vývoji a výrobě letounu se podílí řada českých dodavatelů, proto věří, že uzavření nové smlouvy bude významným milníkem pro celý český letecký průmysl.
Maďarské vzdušné síly mají historicky s českými letouny z Aera bohaté zkušenosti. Do roku 2009 provozovaly letku strojů L-39 Albatros. Od roku 1993 měly ve výzbroji celkem 20 těchto letounů. V letech 2007 až 2010 maďarští piloti absolvovali výcvik na pronajatých letounech L-159 kvůli potřebnému počtu letových hodin pro přeškolení na letouny Gripen.
Stroj L-39NG jako přímý generační nástupce legendárního L-39 Albatros, který je považován za neúspěšnější cvičný proudový letoun světa. V Aeru od konce šedesátých let vyrobili přes tři tisíce strojů Albatros, zhruba 600 jich stále létá. Letoun sloužil v šedesátce zemí. Používá je i řada špičkových akrobatických týmů.
Nástupce NG má větší dolet, lepší aerodynamické vlastnosti a je vybaven moderní technikou. Podzvukový stroj je koncipován jako lehký proudový cvičný letoun schopný plnit i roli lehkého bitevníku.
Novinka vychází z původní aerodynamické koncepce, ale je vybavena moderními přístroji a novou pohonnou jednotkou. Nový motor má o polovinu nižší spotřebu a oproti původní L-39 je stroj také lehčí. Část dílů je vyrobena z kompozitních materiálů.
Jako jeden z prvních letounů je certifikován podle nových nadnárodních vojenských standardů, což znamená, že jeho certifikaci uznávají všechny vojenské autority EU a NATO.
Vývoj letounu trval deset let a stál přes miliardu korun. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol, která jej z poloviny spolufinancuje a spoluvlastní. Loni v září byl oficiálně dokončen prodej Aera Vodochody společnosti HSC Aerojet, v níž má většinu maďarský finančník Szalay-Bobrovniczky. Menší podíl vlastní česká skupina Omnipol.
Prvním zahraničním zákazníkem je africký Senegal, který si objednal čtyři letouny v lehké bojové konfiguraci. Před rokem si 12 nových cvičných letounů L-39NG v hodnotě několika miliard korun objednal také Vietnam. O nákupu šesti strojů pro výcvik armádních pilotů uvažovalo také české ministerstvo obrany.