Obrana chce pro armádní jednotky kromě další dvacítky obrněných transportérů Pandur také 42 kolových obrněných vozidel, které patří do kategorie MRAP (Mine Resistant Ambush Protected).
Tedy proti výbuchu nástražných výbušných systémů zodolněných strojů podobných těm, jaké mají čeští vojáci zapůjčené v Afghánistánu od Američanů.
Fotografie |
Už nyní je jasné, že se v zakázce za dvě a čtvrt miliardy korun bude rozhodovat mezi dvěma hlavními favority. Vozidlem „TITUS“ z dílen francouzské společnosti Nexter Systems a kopřivnické Tatry a strojem „VEGA“ přeloučského výrobce SVOS.
Oba obrněnce využívají podvozky shodné s nákladními auty Tatra, kterých má armáda několik tisíc a díky stejné platformě chce snížit náklady s údržbou, servisem a logistikou.
Souboj to v následujících měsících bude zajímavý. Armádní špičky, včetně například bývalého náčelníka generálního štábu Petr Pavla, svorně tvrdí, že jde o naprosto rovnocenná vozidla a záležet bude na užším výběru.
Vozidla mají sloužit jako velitelsko-štábní a spojovací u jednotek, které dosud využívají lehká vozidla Iveco nebo Dingo a přímo k vojákům by měla putovat už v roce 2019.
Ten se dvěma řiditelnými nápravami
Zatímco vozidlo VEGA bylo v centru pozornosti na minulém veletrhu obranných technologií IDET, obrněnec TITUS zářil při své premiéře letos. „Jde o nejnovější obrněné vozidlo navržené tak, aby se vypořádalo s veškerými nástrahami hybridních bojových operací,“ popsali stroj stručně zástupci Tatry.
TITUS
|
Podvozek Tatra 6x6 s nezávislými výkyvnými nápravami odpruženými vzduchem má jednu zajímavost - řiditelnou první a třetí nápravu pro zajištění co nejlepší manévrovatelnosti.
Vozidlo podle výrobce odolá výbuchu nálože až do 15 kg ekvivalentu TNT. K dispozici jsou aktivní i pasivní ochranné systémy a vozidlo může být osazeno kteroukoli z moderních dálkově ovládaných zbraňových stanic - od kulometů přes kanóny až po granátomety.
Titus je ovládán tříčlennou osádkou, kterou tvoří velitel, střelec a řidič. V zadní části vozidla je pak prostor pro desetičlenný výsadek. V případě potřeby může být posádka zredukována na dva členy a dvanáctičlenný výsadek.
Ta s ryze českým původem
Obrněná VEGA přeloučského výrobce SVOS, který se jinak specializuje na pancéřování vozidel, vzbudila na zbrojních veletrzích po celém světě velký rozruch.
A nejen proto, že šlo o první kolový transportér ryze z českých dílen po dlouhém půlstoletí. Nyní se zdá, že obrněná „hvězda“ začíná zářit. Zájem o ni je v Evropě i v Asii.
VEGA
|
Na brněnském veletrhu před dvěma lety byla ještě čtyřkolová, teď výrobce připravil i šestikolovou verzi. „Stavíme teď svou sílu na šestikolce, protože umožňuje větší zástavbové možnosti,“ řekl obchodní ředitel Štěpán Černý. Firma chce vůz nabízet v několika úpravách, od velitelského vozu, přes spojovací, logistické až po speciální zdravotnickou úpravu.
„Provedli jsme několik testování u zákazníků a ohlas je velice kladný. Jsou to velké investiční celky, ale jsme pozitivně naladění, že bychom příští rok mohli uzavřít první kontrakty,“ dodal Černý.
Výhodou oproti silné konkurenci má být vyšší odolnost proti střelám a minám, užitná hmotnost, výborné chování v těžkém terénu a hlavně cena. Dosud využívaná vozidla kategorie MRAP totiž byla uzpůsobena jako „bitevní koráby“ a jejich obrovská hmotnost si vybírala daň v podobě horších jízdních vlastností a především omezené průchodnosti terénem.
Stejně jako u vozidla TITUS má i VEGA podlaha korby sendvičovou konstrukci, je složena z několika vrstev a sedačky pro posádku jsou uchyceny k bokům a stropu korby, aby se účinky výbuchu improvizovaného nástražného systému u cesty nebo min na přepravovanou posádku projevily co nejméně.