To nejlepší z veletrhu: Gepard, simulátor i obojživelný vozík

30. května 2019  20:53
Hned sedmadvacet exponátů přihlásili vystavovatelé veletrhu obranných a bezpečnostní technologií v Brně do soutěže "Zlatý IDET". Pětičlenná komise expertů letos ocenila obrněná vozidla Patriot II a Gepard, simulátor sledovacího systému Vera-NG, obojživelný přívěs a technické propojení systémů velení a řízení pozemních a vzdušných sil.  
Veletrh obranných technologií IDET v Brně. Vozidlo Gepard | foto: Dajbych
galerie Vozidlo Gepard na veletrhu IDET v Brně Vozidlo Gepard na veletrhu IDET v Brně Veletrh obranných technologií IDET v Brně. Vozidlo Gepard

Ceny a plakety výrobcům nejlepších exponátů předal na slavnostním ceremoniálu ve Slavkově u Brna prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu Jiří Hynek spolu s ředitelem brněnských veletrhů Jiřím Kulišem.

Společnost Excalibur Army vyhrála s obrněným taktickým vozidlem PATRIOT II., který měl v Brně premiéru. Pancéřované vozidlo s vysokou manévrovací schopností je určeno pro jednotky rychlé reakce a hodí se pro hlídkové či průzkumné úkoly.

SPECIÁL: Veletrh IDET 2019 v Brně

Příloha natoaktual.cz

Jde vylepšený model na platformě Tatra Force 4x4 s centrální páteřní rourou a nezávislými pneumaticky odpruženými polonápravami od automobilky Tatra Trucks. „V Brně představujeme finální podobu. Stále jsme jej totiž vylepšovali,“ uvedla Zuzana Ovčačíková z Excalibur Army. Vozidlo spadá do váhové kategorie 12 až 15 tun. Maximální rychlost je 110 km/h na silnici a 45 km/h v terénu.

Pardubická Era letos uspěla se simulátorem pasivního sledovacího systému VERA-NG. Modulární systém slouží pro výcvik operátorů a mnohonásobně snižuje délku jejich zácviku. Systém přitom zvládá všechny typy scénářů – pro cíle vzdušné, námořní i pozemní v rozličném prostředí bojiště, v různém typu terénu. K tréninku je možné použít data z předpřipravených scénářů nebo data z jedné přijímací stanice.

Dalším oceněným exponátem je pak obojživelný terénní přívěs výrobce Agados z Velkého Meziříčí. Nový přívěs, který již využívají zahraniční armády, může sloužit jako vodotěsný box, cisterna nebo otevřený přívěs. Má patentovaný systém nezávislého odpružení jednotlivých kol a při použití unikátních lyží přívěs výborně zvládá prostupnost sněhem, blátem či skalnatým terénem. Přívěs je schopen také plavat za tažným vozidlem.

Porota ocenila rovněž Společný operační obraz systémů velení a řízení pozemních a vzdušných sil s nejvyšší úrovní ochrany komunikace, vyrobený firmami Delinfo, Ales a ICZ. Spočívá v propojení systémů pro sdílení společného operačního obrazu bojové situace. Nejvyšší úrovně ochrany veškeré komunikace je dosaženo integrací certifikovaného výkonného kryptografického prostředku LANPCS-RG2.

Společnost Dajbych pak uspěla s průzkumným bojovým vozidlem Gepard na podvozku Toyota Land Cruiser, určeným pro výsadkové a speciální jednotky. Původní vozidlo představené už loni na podzim výrobce vylepšil například o nové pancéřování.

Jde o takzvané vozidlo „dlouhého dojezdu“, jehož celková hmotnost může dosahovat až 6 tun, což je hodnota v této kategorii lehkých terénních vozidel zcela ojedinělá. Podvozek je totiž dimenzován na daleko vyšší zatížení. Všechna kola včetně rezervních jsou vybavena systémem nouzového dojezdu.

inc natoaktual.cz

Barista i záchranář u kanónu

Říjen 2019

Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

Dny NATO v Ostravě

Září 2019

Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

Továrna na instruktory

Červenec 2019

Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

Mraky prachu, vedro a léčky

Červen 2019

Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.