Ceny a plakety výrobcům nejlepších exponátů předal na slavnostním ceremoniálu ve Slavkově u Brna prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu Jiří Hynek spolu s ředitelem brněnských veletrhů Jiřím Kulišem.
Společnost Excalibur Army vyhrála s obrněným taktickým vozidlem PATRIOT II., který měl v Brně premiéru. Pancéřované vozidlo s vysokou manévrovací schopností je určeno pro jednotky rychlé reakce a hodí se pro hlídkové či průzkumné úkoly.
SPECIÁL: Veletrh IDET 2019 v BrněPříloha natoaktual.cz |
Jde vylepšený model na platformě Tatra Force 4x4 s centrální páteřní rourou a nezávislými pneumaticky odpruženými polonápravami od automobilky Tatra Trucks. „V Brně představujeme finální podobu. Stále jsme jej totiž vylepšovali,“ uvedla Zuzana Ovčačíková z Excalibur Army. Vozidlo spadá do váhové kategorie 12 až 15 tun. Maximální rychlost je 110 km/h na silnici a 45 km/h v terénu.
Pardubická Era letos uspěla se simulátorem pasivního sledovacího systému VERA-NG. Modulární systém slouží pro výcvik operátorů a mnohonásobně snižuje délku jejich zácviku. Systém přitom zvládá všechny typy scénářů – pro cíle vzdušné, námořní i pozemní v rozličném prostředí bojiště, v různém typu terénu. K tréninku je možné použít data z předpřipravených scénářů nebo data z jedné přijímací stanice.
Dalším oceněným exponátem je pak obojživelný terénní přívěs výrobce Agados z Velkého Meziříčí. Nový přívěs, který již využívají zahraniční armády, může sloužit jako vodotěsný box, cisterna nebo otevřený přívěs. Má patentovaný systém nezávislého odpružení jednotlivých kol a při použití unikátních lyží přívěs výborně zvládá prostupnost sněhem, blátem či skalnatým terénem. Přívěs je schopen také plavat za tažným vozidlem.
Porota ocenila rovněž Společný operační obraz systémů velení a řízení pozemních a vzdušných sil s nejvyšší úrovní ochrany komunikace, vyrobený firmami Delinfo, Ales a ICZ. Spočívá v propojení systémů pro sdílení společného operačního obrazu bojové situace. Nejvyšší úrovně ochrany veškeré komunikace je dosaženo integrací certifikovaného výkonného kryptografického prostředku LANPCS-RG2.
Společnost Dajbych pak uspěla s průzkumným bojovým vozidlem Gepard na podvozku Toyota Land Cruiser, určeným pro výsadkové a speciální jednotky. Původní vozidlo představené už loni na podzim výrobce vylepšil například o nové pancéřování.
Jde o takzvané vozidlo „dlouhého dojezdu“, jehož celková hmotnost může dosahovat až 6 tun, což je hodnota v této kategorii lehkých terénních vozidel zcela ojedinělá. Podvozek je totiž dimenzován na daleko vyšší zatížení. Všechna kola včetně rezervních jsou vybavena systémem nouzového dojezdu.