Armáda začíná vyjednávat o výměně bitevníků L-159

Vydáno 24.04.2008
Ministerstvo obrany začíná se společností EADS vyjednávat o výměně pěti nepotřebných bitevníků L-159 za transportní letoun C-295M. Poté, co vláda fakticky pověřila ministryni obrany vyjednáním, podepsali zástupci ministerstva se zbrojařskou firmou zvláštní memorandum, které by mělo výměnu umožnit.  

Za ministerstvo obrany memorandum včera podepsal první náměstek ministryně obrany Martin Barták a za společnost EADS viceprezident EADS-CASA Ignacio Alonso, informoval mluvčí ministryně Andrej Čírtek. Vláda se zněním memoranda souhlasila už v pondělí. - více zde

Společnost EADS českému ministerstvu obrany nabídla, že odebere pět letounů L-159 výměnou za jeden nově vyrobený taktický transportní letoun C-295M španělského výrobce CASA. Zároveň předložila i nabídku na prodej dalších tří kusů letounů tohoto transportního letounu.

V memorandu je též zakotveno získání opce pro EADS na dalších pět nadpočetných letounů L-159 a pro resort obrany získání opce na další dva letouny C-295M, která by mohla být podle aktuální potřeby nahrazena opcí na transportní letoun Airbus A400M.

Podle Čírtka nyní bude následovat několikaměsíční série jednání s cílem dohodnout detaily kontraktu a připravit návrh smlouvy. První nový taktický transportní letoun C-295M by mohl být armádě dodán zhruba do roka od podpisu smlouvy.

Armáda hledá náhradu za staré An-26
České vzdušné síly získaly první bitevníky L-159 Alca z Aera Vodochody v roce 2000. Stát zaplatil za 72 letounů téměř padesát miliard korun. Vláda před čtyřmi roky definitivně rozhodla, že přes polovinu může armáda prodat, protože tolik letounů nepotřebuje. Ze 72 letadel jich používá jen 24.

Nové transportní letouny jsou podle náčelníka generálního štábu Vlastimila Picka "klíčové" pro působení českých vojáků v zahraničních operacích, pro přepravu humanitární pomoci nebo evakuaci českých občanů v krizových oblastech s nedostatečnou leteckou infrastrukturou.

Nové stroje C-295M by u českých vzdušných sil nahradily starší stroje Antonov An-26, kterým skončí v roce 2015 životnost.

"Letoun C-295M renomovaného evropského výrobce konsorcia EADS je schopen v podmínkách české armády plnohodnotně nahradit stávající letouny An-26 a jeho případné zavedení do výzbroje bude v každém případě znamenat výrazné posílení schopností," uvedl Picek.

Jak dodal, jde o moderní transportní letoun současné generace a velmi dobrých parametrů. Podstatné je podle něj i to, že první nový letoun by mohla mít armáda zhruba za rok od podpisu smlouvy.

Výměnu kritizuje italská konkurence
Zájem dodat české armádě letadla měla také italská společnost Alenia Aeronautica, která nabízela stroje C-27J Spartan. Mezi kandidáty na dodávku letounů pro českou armádu je i Lockeed Martin se strojem Hercules C-130J.

Právě italská Alenia možnou výměnu pěti českých bitevníků za letounu CASA kritizuje. Podle prohlášení firmy je takový obchod velmi neobvyklý.

"V Evropské unii je zvykem, že pořízení důležitého vojenského materiálu a techniky je předmětem veřejné debaty a nákup v podobném finančním objemu je realizován prostřednictvím oficiálních a transparentních výběrových řízení," uvádí se v prohlášení.

Všechny dodávky vojenského materiálu v Evropě a státech NATO musí být podle italského výrobce registrovány u Evropské obranné agentury EDA a zveřejněny na oficiálních webových stránkách agentury.

"České letectvo potřebuje čtyři až šest vojenských transportních letadel, která mají nahradit flotilu starých Antonovů An-26. Pokud je předmětem výměny jedno transportní letadlo, je zřejmé, že české letectvo bude muset další letouny, které potřebuje, koupit přímo od stejného výrobce, čímž se už nyní vzdává dalšího výběru," konstatuje se v prohlášení.


inc natoaktual.cz