Nástupce Albatrosu boduje. Nový L-39NG testovali slovenští letci

Vydáno 05.05.2021
Prodej čtyř strojů do Senegalu, tuctu do Vietnamu a zájem v dalších zemích. Nový cvičný letoun L-39NG z dílen Aera Vodochody sbírá body. Loni nástupce legendárního Albatrosu důkladně testovali maďarští armádní piloti, teď ho vyzkoušeli i slovenští letci.  

Letoun L-39NG na letecké základně Sliač | foto: mosr.sk

S očekávanou modernizací nadzvukového letectva a náhradou za dosluhující stíhačky MiG-29 v podobě letounů F-16 uvažuje slovenské ministerstvo obrany také o modernizaci cvičných proudových strojů.

Český výrobce Aero Vodochody na Slovensko nabízí svůj nový cvičný stroj L-39NG. Slovenští letci doposud k výcviku využívají sedm letounů předchozí generace L-39 Albatros.

„Nabízíme Slovenku strategickou spolupráci, jejíž součástí je pořízení osmi letounů L-39NG. Naše řešení by zajistilo větší soběstačnost ve výcviku budoucích pilotů F-16 a zároveň by přineslo významnou úsporu finančních nákladů na tento výcvik,“ uvedl obchodní ředitel Aera pro Slovensko Zdeněk Hlačík. Součástí nabídky je podle něj také možnost rozsáhlé průmyslové spolupráce na výrobě letounu.

Aero nedávno umožnilo slovenským pilotům si nový letoun vyzkoušet přímo na základně Sliač. Absolvovali několik letů s továrním pilotem Aera. Avionika nového stroje je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a tedy vhodná i pro výcvik budoucích slovenských pilotů nových letounů F-16, které slovensko pořizuje.

„Modernizace techniky patří ke klíčovým prioritám. Jedním z plánovaných projektů je také obměna současných cvičných letounů, jejichž životnost postupně končí,“ uvedl státní tajemník slovenského ministerstva obrany Marian Majer.

Podobně po L-39NG pokukuje také Maďarsko. Loni na podzim podobně stroj otestovali elitní maďarští stíhači. Maďarské vzdušné síly mají historicky s českými letouny z Aera bohaté zkušenosti. Do roku 2009 provozovaly letku strojů L-39 Albatros. Od roku 1993 měly ve výzbroji celkem 20 těchto letounů. V letech 2007 až 2010 maďarští piloti absolvovali výcvik na pronajatých letounech L-159 kvůli potřebnému počtu letových hodin pro přeškolení na letouny Gripen.

Stroj L-39NG jako přímý generační nástupce legendárního L-39 Albatros, který je považován za neúspěšnější cvičný proudový letoun světa. V Aeru od konce šedesátých let vyrobili přes tři tisíce strojů Albatros, zhruba 600 jich stále létá. Letoun sloužil v šedesátce zemí. Používá je i řada špičkových akrobatických týmů.

Nástupce NG má větší dolet, lepší aerodynamické vlastnosti a je vybaven moderní technikou. Podzvukový stroj je koncipován jako lehký proudový cvičný letoun schopný plnit i roli lehkého bitevníku.

Aero dodá celou letku nových cvičných letounů L-39NG do Vietnamu

Novinka vychází z původní aerodynamické koncepce, ale je vybavena moderními přístroji a novou pohonnou jednotkou. Nový motor má o polovinu nižší spotřebu a oproti původní L-39 je stroj také lehčí. Část dílů je vyrobena z kompozitních materiálů.

Vývoj letounu trval deset let a stál přes miliardu korun. Strategickým partnerem projektu L-39NG je právě společnost Omnipol, která jej z poloviny spolufinancuje a vlastní.

První zahraničním zákazníkem je africký Senegal, který si objednal čtyři letouny v lehké bojové konfiguraci. Letos v únoru si 12 nových cvičných letounů L-39NG v hodnotě několika miliard korun objednal Vietnam.

Šest strojů pro výcvik armádních pilotů plánuje koupit také české ministerstvo obrany.

inc natoaktual.cz