natoaktual.cz

SPECIÁL: Víme, co máme

Pilotní série projektu na podporu
domácího obranného průmyslu

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • Je dobrý a moderní. Maďarští piloti testovali nový L-39NG z Aera

    24. listopadu 2020  18:41
    Maďarsko pokukuje po novém letounu L-39NG z dílen Aera Vodochody. Proudový cvičný stroj, který je schopen plnit roli lehkého bitevníku, si před pár dny otestovali i nejzkušenější piloti maďarských vzdušných sil přímo na základně v Kecskemétu. Zkoušky podle výrobce souvisely se zájmem potenciálního zákazníka.  
    Testování letounu L-39NG v Maďarsku | foto: Aero Vodochody
    galerie Testování letounu L-39NG v Maďarsku Testování letounu L-39NG v Maďarsku Testování letounu L-39NG v Maďarsku Testování letounu L-39NG v Maďarsku Testování letounu L-39NG v Maďarsku Letoun L-39NG na Dnech NATO v Ostravě Nový letoun L-39NG Představení nového letounu L-39NG Představení nového letounu L-39NG

    „Můžeme potvrdit, že testování L39NG na letecké základně v Kecskemétu souviselo se zájmem zákazníka. Nový cvičný letoun si vyzkoušeli zkušení piloti a instruktoři z maďarské letky Gripenů,“ uvedla společnost Omnipol, která je v projektu letounu L-39NG pro výrobce strategickým partnerem.

    Na 59. letecké základně maďarského letectva v Kecskemétu vyslalo před týdnem Aero druhý letový prototyp L-39NG se sériovým výrobním číslem 7004.

    Smíšená česko-maďarská posádka tam absolvovala celkem tři hodnotící lety. „Do L-39NG usedli naši nejzkušenější piloti a jejich dojem z letounu byl velmi pozitivní. L-39NG je dobrý a moderní cvičný letoun se skvělým potenciálem i do budoucna,“ uvedl velitel maďarských vzdušných sil Nandor Kilian.

    Předvedení nového českého letounu maďarské straně měl na starost zkušební pilot Aera David Jahoda. „Dva letečtí instruktoři z maďarské letky Gripenů absolvovali každý jeden let v roli pilota instruktora, major Tibor Molnár následně ještě provedl let z přední kabiny,“ popsal testovací lety Jahoda.

    24.listopadu 2020 v 10:33, příspěvek archivován: 24.listopadu 2020 v 18:46

    Můžeme potvrdit, že testování #L39NG na letecké základně v Kecskemétu souviselo se zájmem zákazníka. Nový cvičný letoun si vyzkoušeli zkušení piloti a instruktoři z maďarské letky Gripenů. Vedle výborného dojmu z hodnotících letů piloti ocenili také potenciál L-39NG do budoucna.

    Maďarské vzdušné síly mají historicky s českými letouny z Aera bohaté zkušenosti. Do roku 2009 provozovaly letku strojů L-39 Albatros. Od roku 1993 měly ve výzbroji celkem 20 těchto letounů. V letech 2007 až 2010 maďarští piloti absolvovali výcvik na pronajatých letounech L-159 kvůli potřebnému počtu letových hodin pro přeškolení na letouny Gripen.

    Stroj L-39NG jako přímý generační nástupce legendárního Albatrosu má větší dolet, lepší aerodynamické vlastnosti a je vybaven moderní technikou.

    Podzvukový stroj je koncipován jako lehký proudový cvičný letoun schopný plnit i roli lehkého bitevníku. Novinka vychází z původní aerodynamické koncepce, ale je vybavena moderními přístroji a novou pohonnou jednotkou. Nový motor má o polovinu nižší spotřebu a oproti původní L-39 je stroj také lehčí. Část dílů je vyrobena z kompozitních materiálů.

    Zásadním rozdílem je větší sklopení roviny kabiny pilotů. Umožňuje zadnímu pilotovi důležitý výhled. Nová je špička stroje, která je výrazně kratší. Nově bylo při konstrukci také využito takzvaného mokrého křídla. To znamená, že palivo je přímo uvnitř křídla a odpadají tak nádrže na koncích křídel.

    Letoun je v bojové variantě vybaven pěti závěsníky pro nesení výzbroje. Ať už jde o kulomet ráže 12,7 milimetrů či letecký kanon ráže 20 milimetrů, bomby o hmotnosti do 250 kilogramů, neřízené rakety typu vzduch-země či rakety typu vzduch-vzduch. Uvažuje se také o integraci laserového navádění zbraní.

    Vývoj letounu trval deset let a stál přes miliardu korun. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol, která jej z poloviny spolufinancuje a vlastní.

    Letos v září letoun úspěšně prošel certifikací Odboru dohledu nad vojenským letectvím ministerstva obrany. To plánuje pořízení zatím čtyř strojů pro výcvik českých armádních pilotů. První zahraničním zákazníkem je africký Senegal, který si objednal rovněž čtyři letouny v lehké bojové konfiguraci. Před pár týdny proto prošel L-39NG aerodynamickými testy pro vyzbrojenou verzi.

    Vážný zájem projevila také portugalská společnost SkyTech a několik dalších zemí včetně sousedního Slovenska nebo právě Maďarska.

    inc natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu

    NATO PDD iDnes.cz Newton Media