natoaktual.cz

Summit NATO 2023

Speciální příloha
k summitu ve Vilniusu

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • Bulharské stíhačky stárnou. Vzdušný prostor má pomoci střežit NATO

    18. ledna 2016  17:08
    Zatímco se bude Bulharsko poohlížet po nových či olétaných víceúčelových stíhacích letounech, ochranu jeho vzdušného prostoru s největší pravděpodobností z části převezmou spojenci z NATO. Na stárnoucí nadzvukové stroje MiG-29 a MiG-21 sovětské výroby totiž chybějí díly i servis.  

    Letouny MiG-29 bulharských vzdušných sil | foto: BuAF

    Bulharský parlament minulý týden v prvním čtení schválil dodatky zákona o obraně a ozbrojených silách. Ty umožňují, aby bulharský vzdušný prostor střežila letectva členských států Severoatlantické aliance. Celkem 122 poslanců se vyjádřilo pro schválení dodatků, 41 bylo proti a jeden se zdržel.

    Bulharské vzdušné síly

    Nadzvukové:

    • MiG-21 - 6
    • MiG-29 - 12 + 3

    Bitevní:

    • Su-25K - 10 + 4

    Transportní:

    • A-319 - 1
    • C-27J Spartan - 3
    • Falcon 2000 - 1
    • Pilatus PC-12 - 1

    Průzkumné:

    • An-30 - 1

    Výcvikové:

    • Aero L-39ZA Albatros - 3
    • Pilatus PC-9 - 5

    Vrtulníky:

    • Eurocopter AS532 Cougar- 12
    • Mi-24 - 1
    • Mi-17 - 4
    • Bell 206 - 6

    Zdroj: BuAF

    Důvodem je „pomalu se rozpadávající“ bulharské nadzvukové letectvo. Páteř tvoří letouny MiG-29, kterých bulharské vzdušné síly provozují 15 (z toho tři dvojmístné). Koncem loňského roku ale vypršela servisní smlouva s ruskou společnosti RSK-MiG a bulharské ministerstvo obrany ji odmítlo prodloužit.

    Argumentuje především tím, že Bulharsko jako členská země NATO by mělo zmenšit svou dosavadní závislost na Rusku a to především ve světle ruské anexe Krymu a akcím na Ukrajině.

    Bez servisu a náhradních dílů, především motorů, ale hrozí, že bulharské letectvo bude mít místo tuctu strojů od poloviny letošního roku pouze dvě letuschopné stíhačky. V současné době jsou v provozu pouze čtyři letouny MiG-29s s dostatkem letových hodin, než u nich bude muset být provedena důkladná revize motorů. Dalších šest letounů už nutně revizi či přímo výměnu motorů podle ministerstva obrany potřebuje.

    Sofie se už předběžně dohodla na servisu s polskou společností Wojskowe Zaklady Lotnicze v Bydgoszczi, které podobně opravuje a modernizuje letouny MiG-29 i F-16 polských vzdušných sil. Smlouva, proti které ostře protestuje Rusko a označuje takový postup za zradu, by mohla být „na stole“ už v následujících týdnech.

    Podle ministra obrany Nikolaje Nenčeva sice „budou nové motory ruské výroby, ale Bulharsko je nebude nakupovat z Ruska“.

    Pomohou Italové, Nizozemci či Belgičani

    Letouny MiG-29 jsou v Bulharsku v tuto chvíli přitom prakticky jedinými nadzvukovými stroji ve službě. Letectvo má sice šestici ještě starších a relativně provozuschopných letounů MiG-21, ale ty koncem roku stáhla do pomyslné operační zálohy.

    Místo nich by chtěla Sofie pořídit nové víceúčelové stroje nebo použité letouny jako například F-16. Podle ministra Nenčeva je reálné, že by do konce letošního roku vypsalo Bulharsko tendr a „nové“ stroje by mohly do služby přijít o tři roky později.

    Air Policing

    Souhrnně označuje radarový dohled a průzkum vzdušného prostoru s cílem zajištění bezpečnosti dané oblasti. Do tohoto termínu spadá také případné nasazení stíhacího letectva a pozemních systémů protivzdušné obrany při pomoci s identifikací letounů včetně jejich bezpečného doprovodu na letiště, popřípadě zneškodnění hrozby. NATO zajišťuje v současné době takto ochranu hned několika zemím, které nemají vlastní stíhací letectvo. Kromě tří pobaltských republik - Litvy, Lotyšska a Estonska také Albánii, Islandu, Lucembursku a Slovinsku.

    V mezičase se ale podle něj země při ochraně vzdušného prostoru bude muset zřejmě částečně spolehnout na spojence z NATO. Vzdušný prostor by tak Bulhaři střežili v rámci společných hlídek takzvaného Air Policing jako například v Pobaltí. Litva, Lotyško a Estonsko nemají vlastní nadzvukové letectvo a státy NATO se v ochraně nebe střídají.

    Dodatky, které schválil parlament, však nepředpokládají, že by byl bulharský vzdušný prostor kompletně předán do zahraničních rukou. Sofie si chce také sama vybrat, které země k ochraně svého nebe přizve.

    Podle možného plánu by nepřetržitou pohotovost zřejmě držely dvě bulharské stíhačky MiG-29 a minimálně dvě spojenecké. Prozatím zástupci ministerstva obrany neformálně jednali s Belgií, Nizozemskem, Itálií a Polskem.

    Kritická situace v bulharských vzdušných silách vyústila počátkem ledna v odstoupení velitele letectva Rumena Raděva. Ten sice svou rezignaci po setkání s premiérem Bojko Borisovem zase stáhnul, nicméně varoval, že bez politické vůle k rychlému řešení situace může docházet k nehodám, odchodu zkušených pilotů a prakticky zastavení výcviku nových. Premiér Borisov přislíbil, že se bude naléhavými potřebami letectva intenzivně zabývat.

    inc natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu

    NATO PDD iDnes.cz Newton Media