Projekt počítá s modernizací asi 300 vrtulníků všech čtyř zemí v hodnotě několika desítek miliard korun.
O projektu modernizace, který je prvním svého druhu v rámci Visegrádu, jednali už minulý týden v Praze i národní ředitelé pro vyzbrojování. Cílem modernizace je prodloužit životnost vrtulníků o 35 let, a to včetně palubních systémů, které novými technickými parametry dosáhnou standardů NATO.
Na společném postupu při modernizaci bitevního vrtulníku sovětské provenience se ministři obrany Česka, Maďarska, Polska a Slovenska dohodli loni 23. ledna v Budapešti.
Zavedení modernizovaného stroje do výzbroje všech čtyř armád se
předpokládá v roce 2004. Základní výhodou projektu je přitom značná úspora finančních prostředků oproti samostatnému postupu, protože každá ze zúčastněných stran by měla náklady na vývoj prototypu a zkoušky hradit z jedné čtvrtiny.
Zájem o zakázku projevila například firma British Aerospace, známá spolu se švédskou společností SAAB nabídkou stíhaček Gripen.
Konsorcium nabídlo modernizační balík, který zemím visegrádské čtyřky umožní plnou kompatibilitu vrtulníků Mi-24 s NATO a jejich nasazení do operací Aliance. Firma má zájem modernizovat systémy avioniky, přípravy a vyhodnocování letů, zaměřovaní a rozpoznání "vlastní-cizí" tak, aby stroje vyhověly záměrům klientů, i pokud jde o výzbroj evropské, ruské, americké či izraelské provenience.
BAe Systems přitom počítá se zapojením tuzemských zbrojovek, konkrétně Leteckých opraven ve Kbelích, Malešicích a Trenčíně.