natoaktual.cz

SPECIÁL: Víme, co máme

Pilotní série projektu na podporu
domácího obranného průmyslu

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • Dnes tankují bombardéry. Létající benzinkou šest kilometrů nad Českem

    31. srpna 2017  21:56
    Pro členy posádky amerického tankeru KC-135 to je rutinní mise. Běžný pracovní den. Na pardubickém letišti s nimi usedám do útrob téhle létající benzinky, ze které si během zhruba hodinového letu někde nad Českem vycucnou palivo za letu vojenské letouny během rozsáhlého cvičení Ample Strike.  
    Americký bombardér B-1B Lancer doplňuje nad Českem palivo z létajícího tankeru KC-135 | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz
    galerie Americký tanker KC-135 Americký tanker KC-135 na pardubickém letišti Na palubě. Americký tanker KC-135 může sloužit jako dopravní a nákladní stroj Předletová příprava amerického tankeru KC-135 Americký tanker KC-135 na pardubickém letišti Americký tanker KC-135 na pardubickém letišti. Na zádi je vysouvací rameno pro... Detail čerpacího ramena amerického tankeru KC-135. Právě tímhle se vysoko na... Americký tanker KC-135 na pardubickém letišti V kabině. V kokpitu amerického tankeru KC-135

    Bezpečnostní poučení, připoutat a start. Za pár minut už stoupáme prudce nahoru, abychom poté zhruba v šesti a půl kilometrové výšce opisovali okruh nad Jižními Čechami.

    „Některé manévry, které děláme jsou někdy trochu agresivnější, než v běžných linkových letounech. Ale většinou je let vlastně velmi podobný,“ tvrdí pilot Edward Conner.

    Fotografie

    Americký tanker KC-135 na pardubickém letišti
    V kabině. V kokpitu amerického tankeru KC-135
    „Boomer“. Nevelký průzor na zádi tankeru, kterým operátor řídí napojení čerpacího ramena k letounu
    Americké strategické bombardéry B-1B Lancer nad Českem po dotankování paliva za letu z tankeru KC-135

    Mimochodem, i z téhle výšky jadernou elektrárnu Temelín bezpečně identifikujete.

    „Dnes budou tankovat dva bombardéry B-1B,“ oznámí palubní technik. Po půlhodince letu se skutečně vyloupne dvojice amerických strategických bombardérů schopných nést jaderné zbraně.

    Ve zhruba šestisetkilometrové rychlosti se přibližují postupně, jako ve frontě, k zádi létající benzínky.

    Boeing KC-135 Stratotanker využívá americké letectvo pro doplňování paliva jiných letounů ve vzduchu už více jak půlstoletí. Kromě toho může sloužit i k přepravě cestujících a nákladu.

    Stratotanker má celkem 10 nádrží na palivo. Po třech v každém křídle, jednu na dolní palubě mezi křídly, další dvě na dolní palubě před křídly a za křídly a poslední vzadu na letové palubě. Celkem je letoun schopen pojmout až 90 tun paliva.

    KC-135 Stratotanker

    • Posádka: 3-4
    • Kapacita: 37 cestujících
    • Užitečný náklad: 37,6 t (náklad), 90 t (palivo)
    • Rozpětí: 39,88 m
    • Délka: 41,53 m
    • Výška: 12,70 m
    • Prázdná hmotnost: 44,6 t
    • Max. vzletová hmotnost : 146 t
    • Pohon: 4x dvouproudový motor
    • Cestovní rychlost: 853 km/h
    • Maximální rychlost: 933 km/h
    • Dolet: podle zatížení až do 17 766 km
    • Dostup: 15 240 m

    To si „zákazník“ vysoko na obloze natankuje přes speciální výsuvné čerpací rameno na zádi. Rameno obsluhuje a sleduje nevelkým průzorem speciální operátor - takzvaný „Boomer“ (Boom Operator). Ležící na břiše v malém nízkém prostoru na zádi ovládá rameno a je zodpověný za úspěšné propojení i samotné natankování.

    „Pět tisíc galonu paliva do každého,“ usmívá se Bradley Musick, když úspěšně „napíchne“ první z bombardérů. Palivo proudí ramenem do letounu pod velkým tlakem. Přečerpat více jak 18 tisíc litrů zabere pár minut.

    Odpojení. A další zákazník se přibližuje.

    „Je to obvyklá mise, náš primární úkol. Obvykle máme jednu takovou denně,“ konstatuje Musick. S ostatními členy Národní gardy z Nebrasky je v Česku na dva týdny. Pouze na cvičení Ample Strike. Pak se vrátí za oceán.

    Do Pardubic vyslali Američané dva tankery a celkem čtyři posádky, které se v úkolech střídají. Druhý z tankerů je vybaven také tankovacími hadicemi s koši pro doplňování paliva například letounů Gripen českého letectva.

    V tomto případě je více na pilotovi „zákazníkovi“, aby se trefil a s tankerem se propojil. Ale v obou případech je to pro piloty takříkajíc „vyšší dívčí“. Náročný manévr, který vyžaduje přesnost a perfektní soustředění.

    Hotovo, úkol splněn. Oba bombardéry mizí ve formaci pryč a my začínáme opět sestupovat. Po hodině a čtvrt jsme opět na ploše pardubického letiště. Oči si chvíli z přítmí tankeru zvykají na ostré slunce. Posádka má po pro dnešek padla. Převlékne se do civilu a pomalu se šourá z letiště.

    Lubomír Světnička natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu

    NATO PDD iDnes.cz Newton Media