Floridští Draken International patří mezi významné hráče, kteří se podílejí na výcviku pilotů amerického letectva a námořnictva.
Nepřátelé amerických stíhačů. Ruské migy, suchoje a snad L-159 |
V USA je běžný model, kdy soukromé společnostipomáhají ozbrojeným silám s výcvikem. Pro americké vzdušné síly, námořnictvo i námořní pěchotu takto pracují desítky firem. Mají vlastní proudové letouny a při výcviku s nimi jejich piloti, většinou bývalí elitní armádní letci, simulují ve vzduchu nepřátele.
Teď chtějí v Drakenu zařadit do palety svých "nepřátelských" strojů i české bitevníky.
Dale "Snort" Snodgrass |
"L-159 je moderní frontový bitevník, který nám umožní rozšířit simulaci hrozeb, podporu protivníka, výcvik leteckých návodčích a další unikátní služby na trzích ve Spojených státech i po celém světě," uvedl pro natoaktual.cz generální ředitel Jared Isaacman.
Jeho společnost dnes provozuje 50 letounů včetně například strojů MiG-21. Alky tak budou v dobrých rukou. Nejen kvůli tomu, že Draken má už řadu let ve svém portfoliu jejich předchůdce z dílen Aera - letouny L-39 Albatros. Ale také díky velezkušeným pilotům a personálu.
Ikona napříč USA
Jen ve vedení společnosti jsou hned tři špičkoví letci, kteří v USA i ve světě platí za absolutní elitu.
Živou legendou je především Dale "Snort" Snodgrass, který ve společnosti působí jako hlavní pilot.
Vitální chlapík s bojovými zkušenostmi z Libye a Iráku kombinuje výcvik armádních letců s předváděním nejrůznějších historických válečných letounů na show po celých Spojených státech.
Pro své umění je považován za ikonu, ke které obdivně vzhlížejí generační kolegové, začínající piloti i široká veřejnost.
Na jedné z nejslavnějších fotografií z roku 1989 Dale Snodgrass ve vysoké rychlosti efektně prolétá v rychlosti přes 600 Km/h ve svém "Tomcatu" v těsné blízkosti letadlové lodi USS America. "Podle mě senzační způsob zahájení letové ukázky na letadlové lodi," komentoval akci Snodgrass. Když pak viděl snímky, řekl autorovi, aby mu "udělal 50 kopií a negativ spálil", aby už po něm nikdo takové kousky nezkoušel.
A právem. Snodgrass strávil ve službě u námořnictva dlouhých 26 let. Vysloužil si přezdívku "Definitivní Tomcat" podle legendárního letounu F-14 Tomcat, se kterým létal celou svou kariéru. Žádný jiný pilot nenalétal v tomto stroji více, než on. Přes 4 800 hodin.
Jerry "Jive" Kerby
|
Do kokpitu tohoto letounu usedl prakticky okamžitě po absolvování leteckého výcviku v roce 1974, když americké námořnictvo stroje začalo zavádět do výzbroje. Jako vůbec první s F-14 přistál na letadlové lodi - ve dne i za tmy.
Pokud se tvůrci filmu slavného filmu Top Gun s Tomem Cruisem v hlavní roli (1986) něčím inspirovali, musel to být právě Snodgrass. Ten absolvoval prestižní "Top Gun" (Navy Fighter Weapons School) pro nejlepší a nejtalentovanější piloty námořnictva v roce 1978.
Život jako na plátně
Drzý, agresivní, riskující a porušující přísná pravidla, ale létání měl prostě v krvi jako nikdo. Stejně jak ve filmu i Snodgrassův otec byl bojový pilot. Stejně jako ve filmu i Snodgrass junior byl i přes různé průšvihy prostě nejlepší.
Například za jeden z velmi nízkých nepovolených průletů ve vysoké rychlostí vyvázl s desetidenním domácím vězením.
Jindy zase "zaparkoval" svůj letoun přímo před operačním štábem na parkovišti pro automobily generálů a vysokých důstojníků.
Letectvo tehdy právě zavádělo do výzbroje letoun F-15 Eagle (v překladu orel) a proti starším strojům F-14 námořnictva zkoušelo vzdušného souboje. Rivalita námořnictva a letectva byla vždy velká. Během chvilky k nim rychle přijel generál letectva. Snodgrass a jeho kolega vystoupili a řádně pozdravili.
Sean "Stroker" Gustafson
|
"Jeho výraz ve tváři byl k nezplacení, když viděl, že nově zaváděnému letounu F-15 před chvílí v přímém souboji nakopali zadek dva nováčci z námořnictva," popsal kdysi jeden ze svých památných kousků Snodgrass.
Přesně ve stylu filmového "Mavericka" pak byl i jejich odlet s plnou "forsáží", který prý tehdy sledovala celá základna. "Řídící zřejmě udiven sledoval na radaru náš výstup a ptal se, co že to jako máme za letoun, když jsme vyšplhali nad 20 tisíc stop a pořád jsme nad dráhou. Můj parťák mu odpověděl, že jsme požírači orlů," dodal Snodgrass.
A stejně jako ve filmu se mistrnými manévry v bojové misi nad Irákem vypořádal s nepřátelskými raketami nebo zhasnutím jednoho z motorů a v jiné takřka bez kapky paliva na poslední chvíli dosedl na dráhu letadlové lodi.
V roce 1985 byl vyhlášen nejlepším pilotem amerického námořnictva a od výrobce letounu Grumman dostal titul "Topcat" - nejlepší pilot F-14.
Stal se instruktorem, trénoval další bojové piloty a dlouhých 12 let byl předváděcím pilotem F-14 na leteckých show, kde proslul svými dechberoucími kousky. Obvykle přitom piloti své umění ukazují na přehlídkách maximálně dva až tři roky.