„Každý den jedno malé vítězství. Obří Ruslan právě odletěl z Kyjeva směr Čína,“ napsal na twitteru ministr obrany Lubomír Metnar. Podle něj jde o jeden z největších transportů zdravotnického materiálu.
Transportní letoun An-124 Ruslan na otočku z čínského Šen-čenu přivezeze najednou celkově 106 tun akutně potřebného vybavení.
FOTOGAFIE |
Celkově 134 nákladních palet bude obsahovat 2 miliony respirátorů N95, 5 milionů roušek, 80 tisíc ochranných brýlí, 120 tisíc ochranných obleků a 50 tisíc testů na koronavirus.
Vrátit by se měl už v sobotu. S nákladem přistane na pardubickém letišti. Ministerstvo obrany přitom nevylučuje, že v případě potřeby mohou další lety tohoto nákladního stroje následovat.
Stroj An-124 (v kódu NATO Condor) byl považován za největší sériově vyráběný letoun světa – větší byl jen An-225 Mrija, ten byl ale sestrojen jen jeden. Monstrum dokáže přepravit až 120 tun nákladu. Prototyp vzlétl už v roce 1982, sériová výroba byla zahájena až o čtyři roky později.
Služby obřích strojů Ruslan česká armáda využívá už řadu let. Stejně jako další státy NATO. Kvůli nedostatku vlastních transportních kapacit si spojenci velkokapacitní letouny pronajímají v rámci takzvaného programu SALIS od ukrajinské společnosti Avialinii Antonova a dříve také od ruské firmy Volga-Dněpr, které spolu úzce kooperovaly.
An-124 Ruslan
Zdroj: Antonov |
Ukrajinská společnost ale v roce 2016 ukončila s ruskou firmou spolupráci kvůli ruské anexi Krymu a akcím na východě země. A ruská firma pak v roce 2018 přišla oznámením, že od už nebude státům NATO vojenský náklad přepravovat.
Česká armáda sama nemá vlastní kapacity pro strategickou přepravu nadrozměrných nákladů. V programu SALIS (Strategic Airlift Interim Solution) má stejně jako další účastnické státy zamluvený určitý počet letových hodin, které v případě potřeby může využít.
V minulosti stroje mnohokrát využila například pro přepravu obrněnců nebo vrtulníků do Afghánistánu. Při více jak 60 letech přepravily obří antonovy českým vojákům více než 4 200 tun materiálu. Také do Iráku, afrického Mali nebo letcům pro ochranu Islandu. Co do přepravní kapacity má podobné parametry jen americký stroj C-5 Galaxy.
Ačkoliv armáda neuvádí, kolik pronájem stroje na cestu do Číny stojí, lze to odvozovat z minulosti. Ještě v roce 2018 si ukrajinská společnost účtovala za letovou hodinu až 37 tisíc eur, ruská firma Volga-Dněpr chtěla 23 300 eur.