natoaktual.cz

Nový vzhled natoaktual.cz (září 2020)

Právě pro vás vylepšujeme web. Některé jeho části proto
nemusí být dočasně plně funkční. Děkujeme za pochopení.

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • 10 milionů ochranných masek naráz. Němci povolali největší letoun světa

    28. dubna 2020  11:36
    Německo si pro dodávky ochranného vybavení proti novému koronaviru pronajalo největší letoun světa Antonov An-225 Mrija. Ten jediným letem v pondělí z Číny přepravil 10 milionů ochranných masek. Těžkotonážní transportní stroj Berlín využil podobně jako před časem Česko menší stroje Ruslan v rámci zvláštního programu strategické přepravy NATO.  
    Obří An-225 Mrija v německém Lipsku se zásilkou ochranných masek z Číny | foto: Bundeswehr
    galerie Obří An-225 Mrija v německém Lipsku se zásilkou ochranných masek z Číny Obří An-225 Mrija v německém Lipsku se zásilkou ochranných masek z Číny Obří An-225 Mrija v německém Lipsku se zásilkou ochranných masek z Číny Obří An-225 Mrija v německém Lipsku se zásilkou ochranných masek z Číny Obří An-225 Mrija v německém Lipsku se zásilkou ochranných masek z Číny Obří An-225 Mrija v německém Lipsku se zásilkou ochranných masek z Číny Obří An-225 Mrija v německém Lipsku se zásilkou ochranných masek z Číny Obří An-225 Mrija v německém Lipsku se zásilkou ochranných masek z Číny An-225 Mrija na možnovském letišti

    Největší komerčně využívaný stroj světa a zároveň jediný exemplář přiletěl do Lipska/Halle v pondělí z Číny. Přepravil najednou zásilku 10 milionů ochranných masek proti koronaviru, které si v zemi objednala spolková vláda. Celkově 53 tun nákladu.

    FOTOGRAFIE

    Obří An-225 Mrija v německém Lipsku se zásilkou ochranných masek z Číny
    Obří An-225 Mrija v německém Lipsku se zásilkou ochranných masek z Číny
    An-225 Mrija přistává na možnovském letišti
    Letoun An-225 Mrija na archivním snímku s raketoplánem Buran na hřbetě

    „To je málo ve srovnání s maximálním užitečným zatížením letounu, ale dnes to bylo o objemu nákladu. A deset milionů masek zabírá spoustu prostoru,“ konstatoval pro přistání Thorsten Jörgens z oddělení letecké dopravy logistického centra Bundeswehru ve Wilhelmshavenu.

    Obří stroj, který je schopen přepravit až 250 tun nákladu využil Berlín díky členství v aliančním programu strategické přepravy SALIS (Strategic Air Lift International Solution). Podobně i Česká republika v v březnu využila menší stroje An-124 Ruslan k přepravě zdravotnického materiálu.

    An-225 Mrija

    • Posádka:(pilot, kopilot, dva letoví inženýři, navigátor a radista)
    • Motory: 6x Progress D-18T
    • Délka: 84 m
    • Výška: 18 m
    • Rozpětí: 88,4 m
    • Plocha křídel: 905 m²
    • Palivo: přes 300 000 l
    • Max. hmotnost: 600 t
    • Náklad vně letadla: 200 t
    • Náklad uvnitř: 250 t
    • Cest. rychlost: 800 km/h
    • Maxi. rychlost: 850 km/h
    • Dostup: 11 km
    • Dolet: 4 500 km (s nákladem 200 t uvnitř), 9 600 km (100 t v trupu), 15 400 km (bez nákladu)

    Zdroj: Antonov Airlines

    Německo v dalších dnech plánuje díky letounům Antonov přepravit z Číny dalších takřka 15 milionů ochranných masek. V programu SALIS je v současnosti devítka členských zemí NATO - Belgie, Česká republika, Francie, Německo, Maďarsko, Norsko, Polsko, Slovensko a Slovinsko, které si na komerční bázi pronajímají letové hodiny obřích transportních letounů ukrajinské společnosti Antonov Logistics Salis.

    Program řídí alianční agentura NSPA. Podle platné smlouvy z prosince 2018 je spojencům k dispozici až pět letounů An-124 Ruslan. Loni spojenci v programu využili 1 900 letových hodin. Přístup mají také k dalším velkokapacitním letounům Il-76 nebo právě ke stroji An-225 Mrija.

    Antonov An-225 Mrija (v překladu „Sen“) je původně sovětský strategický transportní letoun s maximální vzletovou hmotností 640 tun. Mrija je nejdelším a zároveň nejtěžším letadlem světa. Je poháněno šesti dvouproudovými motory a má také největší rozpětí křídel ze všech letadel v aktivní službě.

    Původně byl navržen pro přepravu sovětského raketoplánu Buran a částí nosných raket Eněrgija nebo Proton. Po zrušení vývoje raketoplánu byl odstaven, avšak po pěti letech znovu nasazen do obchodního provozu.

    Do útrob letounu se vejde například 16 standardních přepravních kontejnerů nebo 50 automobilů. Vyroben byl pouze jediný funkční exemplář.

    inc natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu