Největší komerčně využívaný stroj světa a zároveň jediný exemplář přiletěl do Lipska/Halle v pondělí z Číny. Přepravil najednou zásilku 10 milionů ochranných masek proti koronaviru, které si v zemi objednala spolková vláda. Celkově 53 tun nákladu.
FOTOGRAFIE |
„To je málo ve srovnání s maximálním užitečným zatížením letounu, ale dnes to bylo o objemu nákladu. A deset milionů masek zabírá spoustu prostoru,“ konstatoval pro přistání Thorsten Jörgens z oddělení letecké dopravy logistického centra Bundeswehru ve Wilhelmshavenu.
Obří stroj, který je schopen přepravit až 250 tun nákladu využil Berlín díky členství v aliančním programu strategické přepravy SALIS (Strategic Air Lift International Solution). Podobně i Česká republika v v březnu využila menší stroje An-124 Ruslan k přepravě zdravotnického materiálu.
An-225 Mrija
Zdroj: Antonov Airlines |
Německo v dalších dnech plánuje díky letounům Antonov přepravit z Číny dalších takřka 15 milionů ochranných masek. V programu SALIS je v současnosti devítka členských zemí NATO - Belgie, Česká republika, Francie, Německo, Maďarsko, Norsko, Polsko, Slovensko a Slovinsko, které si na komerční bázi pronajímají letové hodiny obřích transportních letounů ukrajinské společnosti Antonov Logistics Salis.
Program řídí alianční agentura NSPA. Podle platné smlouvy z prosince 2018 je spojencům k dispozici až pět letounů An-124 Ruslan. Loni spojenci v programu využili 1 900 letových hodin. Přístup mají také k dalším velkokapacitním letounům Il-76 nebo právě ke stroji An-225 Mrija.
Antonov An-225 Mrija (v překladu „Sen“) je původně sovětský strategický transportní letoun s maximální vzletovou hmotností 640 tun. Mrija je nejdelším a zároveň nejtěžším letadlem světa. Je poháněno šesti dvouproudovými motory a má také největší rozpětí křídel ze všech letadel v aktivní službě.
Původně byl navržen pro přepravu sovětského raketoplánu Buran a částí nosných raket Eněrgija nebo Proton. Po zrušení vývoje raketoplánu byl odstaven, avšak po pěti letech znovu nasazen do obchodního provozu.
Do útrob letounu se vejde například 16 standardních přepravních kontejnerů nebo 50 automobilů. Vyroben byl pouze jediný funkční exemplář.