Aliance podpořila žádost OSN o poskytnutí přepravních kapacit pro urgentní dodávky zdravotnického materiálu a ochranného vybavení do několika afrických destinací. Nasazení konkrétních letounů a počet letů bude řídit alianční Euroatlantické středisko pro koordinaci reakce na katastrofy (EADRCC), na které se úřad OSN s žádostí obrátil.
„Pomoc bude stanovena na základě úzké koordinace mezi úřadem OSN, EADRCC a vrchním velitelstvím NATO na základě dostupnosti strategických leteckých kapacit spojenců a partnerů,“ uvádí se v prohlášení bruselské centrály NATO.
Aliance už má zkušenosti s leteckými mosty například při humanitárních dodávkách po zemětřesení v Pákistánu v roce 2005 nebo na pro přepravuj jednotek Africké unie v Súdánu a Somálsku.
Zásilky tun materiálu už UNOCHA do řady afrických zemí zprostředkovala. Pomyslný letecký most se zásilkami důležitými pro zvládnutí šíření nákazy chce UNOCHA spustit v několika týdnech.
Pro přepravu potřebuje celé spektrum transportních strojů. V žádosti počítá s menšími stroji typu C-130 Hercules, přes dopravní letouny velikosti Boeingu 737 až po obří transportní stroje An-124 Ruslan, které k dodávkám zdravotnického a ochranného vybavení využila v uplynulých měsících řada evropských spojenců včetně České republiky.
Létat se má ze dvou dopravních uzlů - z belgického letiště Liege u Lutychu a také z Dubaje ve Spojených arabských emirátech. Hlavními cílovými destinacemi budou podle žádosti především Accra v Ghaně, Addis Abeba v Ethiopii a jihoafrický Johannesburg. Kromě transportních letounů úřad OSN žádá o poskytnutí letounů vybavených pro přepravu pacientů ve vážném stavu.
V porovnání s Evropou má Afrika zatím překvapivě malý počet zaznamenaných případů i úmrtí v důsledku šíření nového koronaviru. Podle údajů Centra pro kontrolu nemocí Africké unie bylo dosud zaznamenáno 88 tisíc případů nákazy a z toho 2 834 lidí zemřelo.
Deset milionů ochranných masek naráz. Němci povolali největší letoun světa |
Aliance má kromě národních vojenských přepravních kapacit k dispozici hned dva programy pro takzvanou strategickou leteckou přepravu, kterou mohou spojenci využívat. Prvním je program SAC (Strategic Airlift Capability) - zahrnující tři transportní letouny C-17 Globemaster, které NATO vlastní NATO a státy je společně provozují.Nejvíce zasaženou zemí je právě Jihoafrická republika, kde je k dnešnímu dni zachyceno přes 16 tisíc případů a 286 obětí.
Vzhledem k nesrovnatelně nižší míře testování prakticky ve všech afrických zemích jsou však skutečná čísla pravděpodobně mnohem vyšší a podle některých expertů může vrchol teprve přijít. Světová zdravotnická organizace (WHO) opakovaně varovala, že africké země jsou na epidemii zoufale nepřipravené.
Druhým je pak program SALIS (The Strategic Air Lift International Solution), který dává účastnickým zemím přístup ke kapacitám flotily obřích transportních strojů ukrajinské společnosti Antonov Logistics. V současné době je v programu devítka členských zemí NATO - Belgie, Česká republika, Francie, Německo, Maďarsko, Norsko, Polsko, Slovensko a Slovinsko, které si na komerční bázi pronajímají letové hodiny strojů.
Spojenci mají k dispozici až pět letounů An-124 Ruslan a přístup také k dalším velkokapacitním letounům Il-76 nebo k největšímu transportnímu letounu světa An-225 Mrija.