Poplach pro britské námořnictvo způsobil ruský torpédoborec Kulakov (třída Udaloj), který se nebezpečně přiblížil k britským vodám severně od Skotska. Ruské plavidlo britské pobřeží důvěrně zná, v roce 2012 s ním ruští námořníci kotvili přímo v Portsmouthu na přátelské návštěvě.
Britové k ruskému plavidlu okamžitě vyslali z Portsmouthu jeden ze svých šesti nejmodernějších raketových torpédoborců HMS Dragon (Type 45). Britský torpédoborec se k ruské lodi přiblížil, monitoroval její trasu a vyprovodil ji jižním směrem až do bezpečné vzdálenosti od ostrovů.
"Taková mise není o vyslání jakékoliv lodi, je potřeba rychlost a odolnost," uvedl kapitán britského torpédoborce Iain Lower. Plavidla "Type 45" jsou největší a nejsilnější postavené britské torpédoborce určené pro protivzdušnou obranu flotily i pozemních sil vůči letounům a řízeným střelám.
"Ruské námořnictvo je velmi schopné a je v pořádku, že Královské námořnictvo vyslalo adekvátní plavidlo," dodal Lower s tím, že jeho posádka je díky nejnovějším výkoným radarům a senzorům schopna sledovat pohyb i komunikaci "nepřátelských" plavidel a letounů na velmi velké vzdálenosti.
Rusko incident zatím oficiálně nekomentovalo, ale nejde o ojedinělý případ. Těsně před koncem roku zasahoval podobně torpédoborec HMS Defender, když se ruská letadlová loď Kuzněcov údajně kvůli špatnému počasí ukryla v zálivu Moray Firth na východě Skotska.
Podle expertů Rusko podobnými akcemi čas od času "testuje", jak dobře jsou připravená námořní a protivzdušné obrana aliančních zemí. Naposledy tento týden v případě ruských strategických bombardérů, ke kterým musely vystartovat pohotovostní stíhačky hned tří zemí - Británie, Dánska a Nizozemska. (Více o incidentu čtěte zde)
Nejvíce zkušeností mají Norové
Zatímco Nizozemci řeší podobné případy čtyřikrát až pětkrát do roka a Británie loni ohlásila osm případů, kdy se ruské "mlčící" vojenské letouny dostaly nebezpečně blízko, největší zkušenosti s návštěvami z východu mají Norové. Počet přeletů ruských stíhacích letounů a bombardérů u norského pobřeží se zvyšuje.
Ještě kolem roku 2000 byly ruské letouny sledovány poblíž norského území tak třikrát až čtyřikrát do roka. V letech 2011 se už k norským břehům přiblížilo 87 ruských strojů. Rusové létají v mezinárodních koridorech a norští stíhači kvůli tomu v drtivé většině případů vystartují, ruský letoun identifikují, nějakou dobu jej sledují a pak předají dalším kolegům z NATO.
A podobná situace jako ve vzduchu panuje i na moři. S koncem studené války v roce 1988 norská pobřežní stráž zaznamenávala ročně zhruba 150 případů narušení norských výsostných vod ročně. Pak následoval útlum takřka na nulu, před třemi lety se opět aktivita rapidně zvýšila a dosahuje přibližně stovky případů ročně. Výjimkou nejsou ani incidenty, kdy ruské válečné lodě obeplouvají norské ropné plošiny.