Poznali jsme hrdinu, tvrdí mladí piloti

Vydáno 09.09.2005
Dělí je propastný věkový rozdíl. Oni létají na moderních bitevnících, on pilotoval letouny za druhé světové války. Přesto čtveřici mladých britských letců a válečného stíhače Zdeňka Škarvadu jedna věc spojuje - služba v královském letectvu.  

Patrně by se nikdy v životě nepotkali. Čtyři současní britští piloti a bývalý letec 310. stíhací perutě, dnes sedmaosmdesátiletý generál Zdeněk Škarvada.

Všichni jsou však hosty pátého ročníku akce Den NATO v Ostravě, který se uskuteční v sobotu na mošnovském letišti. - více zde

Britští piloti předvedou jako jednu z hlavních atrakcí přehlídky letouny Tornado F3. Generál Škarvada bude akci sledovat s čestné tribuny. - více zde

Díky organizátorům přehlídky se mohly v soukromí potkat dvě tak rozdílné generace pilotů, které spojuje služba v britském královském letectvu (RAF). "Řekli mi jen, že tady budou 'rafáci', neváhal jsem," říká s úsměvem Zdeněk Škarvada.

Možnost setkat se s piloty královského letectva prý nikdy neodmítne. Po válce, ve které bojoval jako stíhač na britských ostrovech, ho komunistický režim na dlouhou dobu od britských přátel i podobných setkání doslova odstřihl.

Mladým pilotům Kevinu Terretovi, Jimu Harkinovi, Mozza Morrisovi a Timu Pyeovi nyní během dvou hodin nadšeně vylíčil své válečné peripetie.

Zdeněk Škarvada se v roce 1938 stal polním armádním pilotem. Po okupaci Československa byl 31. března 1939 z armády propuštěn. O tři měsíce později odjel vlakem do Ostravy, aby se pokusil přejít hranice do Polska.

Tam byl přijat do polského letectva a létal se svým kamarádem Josefem Františkem. Kvůli postupu německých vojsk brzy Polsko opustil a po několikaměsíční anabázi se přes na Ukrajinu, Rusko, Turecko, Egypt a Indii dostal lodí kolem Afriky do britského Liverpoolu.

V roce 1940 byl s hodností seržanta přijat do RAF. Po skončení výcviku byl přidělen k 310. československé stíhací peruti. Létal na letounech Spitfire i Hurriacane.

"Příběh generála Škarvady, který ve dvaceti letech utekl před nacisty, aby absolvoval cestu přes půl světa a mohl bojovat v Británii, je neuvěřitelný," řekl s obdivem Jim Harkin.

Během jednoho z bojových letů musel Škarvada nad ledovými vlnami lamanšského kanálu opustit svůj porouchaný letoun a použít padák. Po několika hodinách v ledové vodě ho vylovila německá loď.

Škaravda prošel německými zajateckými tábory, evakuace posledního z nich v lednu 1945 se pro něj i ostatní zajatce změnila v pochod smrti. Strastiplnou pouť ukončilo až osvobození zajatců americkými vojáky, následoval přesun do  Anglie a pak návrat do osvobozené vlasti a služba v novém československém letectvu.

"Potkali jsme v České republice hrdinu," konstatoval po schůzce se Škarvadou pilot Jim Harkin. Československé piloty ve službách britského letectva obdivují i jeho kolegové. "Obdivuhodný životní příběh," tvrdí Tim Pye.

Trochu nepochopitelný pro britské letce však zůstává Škarvadův osud po válce. Po roce 1948 byl totiž Škarvada z politických důvodu propuštěn z letectva a degradován ze štábního kapitána na vojína. Musel zastávat jen podřadné práce. Byl vyhoštěn z bytu. Pracoval nejprve u pozemních staveb a později v dolech u České Třebové a v Ostravě.

"Do Británie za kamarády jsem se poprvé podíval až dvacet let po válce. Komunisté mě dřív nepustili," vzpomíná generál.

V listopadu 1968 mu totiž byla vrácena hodnost majora v záloze. Skutečné rehabilitace se ale dočkal až v roce 1989 a v roce 2000 jej pak prezident dekretem jmenoval brigádním generálem ve výslužbě.

 

Bývalý pilot 310. stíhací perutě RAF Zdeněk Škarvada.

Lubomír Světnička natoaktual.cz