Jste velmi zkušený stíhací pilot, jak důležité je pro tak malou zemi, jakou je Česká republika, mít vlastní stíhací letectvo?
To je otázka, na kterou nejlépe odpoví vláda České republiky. Mohu jen říci, že F-35 posiluje národní bezpečnost, posiluje globální partnerství a podporuje hospodářský růst. Je nejlépe vybaveným pro přežití a propojeným stíhacím letounem na světě, který dává pilotům drtivou výhodu proti jakémukoli protivníkovi a umožňuje jim splnit jejich úkol a vrátit se domů v pořádku.
Je to víc než stíhací letoun. Jde o mocný multiplikátor síly pro pozemní jednotky a suverénní velitelská rozhodnutí. Vyspělá sada senzorů a komunikačních prostředků F-35 totiž významně zvyšuje schopnosti síťově propojených vzdušných, hladinových a pozemních platforem.
A ideální počet podle vás?
Počet letounů potřebných pro české letectvo může stanovit pouze česká vláda. Nicméně F-35 je cenově nejdostupnějším a nejschopnějším letounem, který je v současnosti i pro příštích několik desetiletí k dispozici. To je patrné z nedávných tendrů ve Švýcarsku, Finsku a Německu, kde byl F-35 označen za cenově nejdostupnější a nejschopnější dostupnou variantu.
„A především je jedním z klíčových znaků letounu F-35 jeho odstrašující účinek na ty, kteří se jeho schopnostem nemohou vyrovnat.“
Není vzhledem k velikosti České republiky pořízení F-35 příliš nákladnou variantou? Přeci jen se podle různých odhadů hovoří o sumě atakující 100 miliard korun za 24-30 strojů.
Opakuji, že F-35 je cenově nejdostupnější a nejschopnější letoun, který je v současnosti a bude v příštích několika desetiletích k dispozici. Mnoho současných států, které zařazují F-35 do výzbroje, vám řekne, že získávají nesrovnatelné schopnosti 5. generace za cenu letounů 4. generace.
Gary NorthČtyřhvězdičkový generál amerického letectva ve výslužbě a viceprezident Lockheed Martin pro požadavky zákazníků. V letectvu sloužil 36 let. Na vrcholu kariéry byl šéfem centrálního velitelství USAF sil a byl zodpovědný za všechny letecké operace na Blízkém východě. Velel rovněž vzdušným silám v Tichomoří. Jako pilot má na kontě 4 700 hodin v letounech F-16, F-15C a F4G. Absolvoval 83 bojových misí v operacích Pouštní bouře, Irácká svoboda a Trvalá svoboda. |
Pokud byste chtěl přesvědčit naprostého laika, máte nějakou naprosto jasnou a srozumitelnou zprávu, proč zrovna F-35?
Nabízí nejvyšší přidanou hodnotu. Je to jediný stíhací letoun 5. generace, který se dnes vyrábí. Posiluje schopnost státu plnit závazky v oblasti kontinentální bezpečnosti; působí jako odstrašení současných i budoucích hrozeb a posiluje kooperaci v koaličních operacích.
Velmi hodnotné jsou ekonomické aspekty, které v takovém rozsahu přináší jen F-35. Ty se ještě více projeví, až budou země provozovat a udržovat flotilu letounů F-35 po několik desetiletí jako součást celosvětové flotily tisícovek těchto strojů. A především je jedním z klíčových znaků letounu F-35 jeho odstrašující účinek na ty, kteří se jeho schopnostem nemohou vyrovnat.
Jak důležitou roli by měly hrát národní ambice při pořízení a provozu nadzvukového letectva? Jistě, prioritou je ochrana vlastního vzdušného prostoru nebo Air policing u spojenců, ale pokud mluvíme o plnohodnotném zapojení do obrany, bojové letouny prostě musí „umět“ víc, než jen hlídkovat.
F-35 jako nejpokročilejší víceúčelový letoun na světě může plnit mnoho misí, přesně podle potřeb daného státu. Od ochrany vzdušného prostoru, jako jsou mise NATO Air policing, až po suverénní protivzdušnou obranu.
Překoná jakýkoliv letoun současnosti i v budoucnu. Vzhledem k senzorovým schopnostem letounu, jeho unikátní schopnosti v prostředí shromažďovat data a rychle je zpracovávat, může sloužit jako platforma pro zpravodajství, sledování a průzkum a zároveň je mimořádně schopný při plnění nejrůznějších misí vzduch-země.
Máte představu, jak bude vypadat letectvo třeba za 20 let? Budeme se již spoléhat jen na roboty a autonomní systémy, nebo bude člověk - živý pilot v kokpitu stále nenahraditelný?
Vím jen to, že letouny F-35 budou základním kamenem armád po celém světě po několik příštích desetiletí. To je fakt. Předpokládáme, že na světě bude sloužit více než 3 000 těchto letounů. Týmová spolupráce mezi autonomními či poloautonomními a pilotovanými leteckými platformami se v budoucnu nepochybně rozroste a doplní F-35. Právě tento letoun ale bude podle mnohých předpovědí sloužit ve vzdušných silách svobodného světa po příštích 40-50 let.
„Žádný pilot, který dnes létá na F-35, by se po zkušenosti s pokročilými schopnostmi dobrovolně nevrátil ke své předchozí stíhačce 4. generace.“
Máte za sebou 83 bojových misí v operacích v Iráku nebo Afghánistánu. Dostal jste se někdy během nich do situace, kterou by nevyřešil ani nejchytřejší počítač?
Moje po léta konzistentní odpověď je jasná. Pilot v bojové misi, nebo vlastně na jakékoli misi, musí nejprve přežít, aby mohl misi splnit. Technologický pokrok, konkrétně v podobě stroje F-35, umožnil pilotům se stát celkově lepšími operátory díky výrazně vylepšené avionice letounu. To umožňuje pilotům lépe plnit požadované úkoly.
V důsledku toho je letoun F-35 jedinečný v tom, jak interně zpracovává data a jak se propojuje s ostatními platformami na obloze i na zemi. Zkrátka masivně shromažďuje data a zpracovává informace pro úspěch mise. Žádný pilot, který dnes létá na F-35, by se po zkušenosti s pokročilými schopnostmi dobrovolně nevrátil ke své předchozí stíhačce 4. generace.
(Pozn. autora: v příštích dnech připravujeme rozhovor rovněž s testovacím pilotem výrobce Saab se zkušenostmi z nové generace letounu Gripen)