„Jeli jsme velmi pomalu, průměrně 40 kilometrů za hodinu, protože bezpečnost pro všechny je naší nejvyšší prioritou,“ konstatoval major John Ambelang, tiskový důstojník 2. jízdního pluku americké armády z bavorského Vilsecku.
Jednotka, jejíž kořeny sahají až do roku 1836, shodou okolností právě nyní v květnu slaví 185. výročí od svého vzniku.
V areálu zásobovacích střediska armády v Rancířově, kam první konvoj - 300 vojáků a 70 vozidel - dorazil v neděli nad ránem a dopoledne, panuje klid. Občas se objeví některý z amerických vojáků, drtivá většina spí.
Vidět jsou spíše zvědavci u plotu, kteří se přišli na Američany podívat alespoň k plotu areálu. Přísná protiepidemická opatření totiž žádná setkání amerických vojáků s veřejností jako při průjezdu v roce 2015 neumožňují.
„Vojáci jen rychle doplnili palivo, zkontrolovali vozidla a udělali nutnou údržbu a šli spát,“ dodal Ambelang s tím, že potřebují být odpočatí pro další cestu.
„Nemáme supersílu jako kapitán Amerika a hrdinové Marvelu. Cvičíme sice velmi tvrdě, ale odpočinek při tak dlouhých přesunech potřebujeme,“ řekl s úsměvem. Sám by si ji podle svých slov někdy přál mít.
Už s vážnou tváří ale podotkl, že jeho 2. jízdní je fakticky jedinou bojovou jednotkou amerických pozemních sil na kontinentě, která nepotřebuje cvičit a nějak zvlášť se připravovat na přesuny kamkoliv napříč Evropou. „To je naše unikátní schopnost, jsme k tomu předurčení a takové přesuny ukazují naši připravenost. Jak lidí, tak techniky,“ dodal.
Černá labuť na Dunaji. Když speciálové cvičí s americkými SEALs |
Potvrdil, že jedno z amerických vozidel mělo nad ránem na objezdu Prahy poruchu a začaly se kvůli tomu tvořit kolony. „Upřímně se lidem velmi omlouváme, museli jsme jet bohužel velmi pomalu,“ řekl. Poslední čtvrtá skupina, na něž byl konvoj rozdělen, tak nabrala kvůli pomalé jízdě několikahodinové zpoždění a dorazila na místo odpočinku až před polednem.
Už kolem desáté večer se přitom Američané opět vydají dál na cestu směrem na Břeclav a do slovenských Malacek, kde stráví další noc. Přesuny schválně naplánovali na noční hodiny, aby co nejméně komplikovali dopravu.
Příprava přesunu konvoje a plánování tras podle Ambelanga sice začala už loni v prosinci, ale intenzivní prověření techniky zvládli vojáci před pár týdny a vyjet do akce jsou schopni vždy a prakticky okamžitě.