Jak se létá do Iráku? Potmě, říkají letci RAF

Vydáno 25.07.2005
Vojáci, kteří létají do Iráku a Afghánistánu, tvrdí, že nejsložitější jsou lety do irácké Basry. "To je jedna z nejtěžších misí," říká pilot RAF Jase Orr, který stejně jako kolegové létá z největší základny britského dopravního letectva v severoanglickém Brize Nortonu.  

Těžká dopravní letadla s nákladem i vojáky odlétají ze základny do Iráku a Afghánistánu každý týden.

Co nejvíce přistání i vzletů na letišti v Basře se z bezpečnostních důvodů uskutečňuje za tmy, kdy jsou letadla co nejméně viditelná a také nakládání a vykládání lze snáze ohlídat proti případným útokům.

"Absolutně všechno osvětlení vně letadla je při přistání vypnuto, maximálně omezujeme i světlo uvnitř letounu," vysvětluje Jase Orr, který jako spolupilot RAF do Iráku létá se speciálním nákladním letounem VC10.

"Tato vojenská letadla mají navíc speciální šedou barvu, takže budete-li koukat v Basře na oblohu, nemůžete nás zahlédnout," dodává. Při startu a přistání musí také být staženy rolety na všech oknech letounu.

Těžké dopravní letouny C-17 jsou navíc vybaveny zařízením detekujícím zaměření nepřátelskou raketou vypálenou ze země či vzduchu. "V tom případě se rozsvítí červená světla a spustí siréna, to už ale může být pozdě," uvedl pilot.

Ačkoli je letiště vybaveno elektronickými přístroji, které pomáhají letadlo k přistání navádět, je kvůli zatemnění letounu navigace složitější. Manévr totiž nemohou vizuálně kontrolovat letištní navigátoři.

"Letiště je navíc umístěno v jednotvárné poušti s minimálním osvětlením, je velmi těžké jej ze vzduchu najít," vysvětluje Orr. Piloti jej mnohdy zahlédnou až několik posledních kilometrů těsně před přistáním.

Základna Brize Norton je ale na tyto mise dokonale připravena. Velmi rušná základna s více než třemi desítkami speciálních přepravních a tankovacích letounů britského královského letectva zaměstnává na 4500 lidí.

Vysokých čísel dosahují i náklady na provoz základny a letadel. Jedna hodina letu zdejších speciálních letadel vyjde na sedm až 20 tisíc liber podle typu a zatížení letadla, což je zhruba 300 až 900 tisíc korun za jednu hodinu letu.

Petr Zlatohlávek (Velká Británie) natoaktual.cz