Obrana nakoupí 80 obrněných vozidel pro chemickou jednotku

Vydáno 30.08.2018
Ministerstvo obrany podepsalo smlouvu na dodávky 80 lehkých obrněných vozidel Iveco pro protichemickou jednotku. Za speciálně upravené vozy zaplatí přes 5 miliard korun.  

Obrněné vozidlo Iveco ve speciální protichemické úpravě. Veletrh obranných a bezpečnostních technologií IDET | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

„Jednou z mých hlavních priorit je modernizace armádní techniky. Nová lehká obrněná vozidla zvýší schopnosti našich chemiků, kteří jsou po právu považováni nejen v Severoatlantické alianci za jedny z nejlepších ve svém oboru,” komentoval podpis smlouvy ministr obrany Lubomír Metnar.

Dohodu ministerstvo podepsalo s Vojenským výzkumným ústavem, který 80 vozidel dodá v letech 2020 až 2022. Sloužit budou především liberecké jednotce chemické, radiační a biologické ochrany. Vojáci na vozidla čekají už dva roky. Zakázku zdrželo prověřování ceny. Ta činí 5,1 miliardy korun.

Dva typy chemických speciálů na platformě lehkých obrněných vozidel Iveco (S-LOV-CBRN I a S-LOV-CBRN II) vyvinuly státní Vojenský výzkumný ústav a VOP už v roce 2014.

Vláda byla o zakázce informována loni v červenci. Ministerstvo obrany si pak nechalo udělat dva znalecké posudky, podle nichž je cena zakázky obvyklá.

Spekulovalo se dokonce o tom, že byl projekt zastaven. Nový náčelník generálního štábu Aleš Opata to ale odmítl s tím, že se čeká jen na poslední posudky a zahrnul zakázku rovněž do svého plánu na modernizaci armádní techniky.

Vozidlo je navrženo tak, aby mohli specialisté provádět chemický a radiační průzkum během jízdy a po zastavení rovněž i biologický průzkum. Po celou dobu je posádka vozidla v hermeticky uzavřené kabině.

Přetlaková kabina zajišťuje dokonalou ochranu před toxickými látkami nebo radioaktivním prachem: tlak vzduchu je v ní větší než atmosférický tlak v okolí vozu, a proto může docházet k úniku vzduchu a různých látek ven z kabiny, dovnitř však ne.

Vozidlo (samostatně nebo s přívěsem) je určeno k podpoře bojových operací (ve městě i v otevřené krajině), k řešení průmyslových havárií nebo k řešení následků úmyslného zničení civilní infrastruktury a úniku nebezpečných látek. Vozidlo lze využít jak k dálkovému průzkumu, tak dlouhodobě na statické pozici.

Platformou vozidla LOV-CBRN je prodloužená verze terénního automobilu Iveco LMV (LMV M 65E19). Za budkou pro dvoučlennou osádku soupravy, tvořenou řidičem a velitelem/operátorem systémů, je umístěna speciální chemická nástavba. Na nástavbě se nachází dálkově ovládaný bojový modul ZSRD 07 s kulometem ráže 7,92 mm, vrhačem dýmových granátů a senzory laserového a mikrovlnného ozáření.

inc natoaktual.cz