natoaktual.cz

SPECIÁL: Víme, co máme

Pilotní série projektu na podporu
domácího obranného průmyslu

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • Letouny Gripen v českých službách právě nalétaly 30 tisíc hodin

    11. listopadu 2020  16:49
    Symbolicky na Den válečných veteránů překonaly letouny Gripen v českých službách dohromady 30 tisíc letových hodin. Informovala o tom mateřská základna v Čáslavi. Celkem 14 strojů JAS-39 Gripen mají české Vzdušné síly v pronájmu už patnáct let.  
    Gripen elitní 211. tygří letky z Čáslavi na cvičení Tiger Meet ve Francii | foto: LtCol Uli Metternich, NTA
    galerie Přílet prvních šesti gripenů na základnu v Čáslavi 18. dubna 2005 Přílet prvních šesti gripenů na základnu v Čáslavi 18. dubna 2005 Přílet prvních šesti gripenů na základnu v Čáslavi 18. dubna 2005 Přílet prvních šesti gripenů na základnu v Čáslavi 18. dubna 2005 Gripen českých Vzdušných sil doprovází v rámci ostrého startu ruský stroj An-26 Dny NATO v Ostravě. Letoun JAS-39 Gripen českých Vzdušných sil Dny NATO v Ostravě. JAS-39 Gripen českých Vzdušných sil Dny NATO v Ostravě. Pilot gripenu Ivo Kardoš a akrobatický král Martin Šonka v... Dny NATO v Ostravě. Pilot gripenu Ivo Kardoš a akrobatický král Martin Šonka v...

    K překonání hranice 30 tisíc hodin došlo při středečním cvičném letu dvojice strojů. Letci sami považují dosažení takového náletu s pouhými čtrnácti letouny a během patnácti let za významný mezník.

    „Nemá konkurenci mezi ostatními uživateli letounů gripen. Je to výborná známka spolehlivosti a zároveň svědčí o vysoké erudovanosti personálu, bez kterého bychom tohoto výsledku jistě nedosáhli,“ řekl velitel 211. taktické letky a jeden z nejzkušenějších pilotů Michal Daněk. Ten sám má v gripenech nalétáno 1 900 hodin.

    K milníku českým letcům na dálku blahopřál i výrobce letounů - švédský Saab. Stroje Gripen mají ve výzbroji kromě Švédska ještě Maďarsko, Thajsko, Jihoafrická republika a nově Brazílie. Jeden stroj používá k výcviku také Británie.

    Česká republika má celkem 14 letounů (12 jednomístných a 2 dvojmístné) v pronájmu už od roku 2005.

    Už letí! Před patnácti lety ovládly české nebe švédské gripeny

    Prvních šest nových strojů tehdy přistálo na základně v Čáslav 18. dubna a od července poté už nahradily v ochraně vzdušného prostoru Česka letité a dosluhují letouny sovětské výroby MiG-21. Letouny Gripen je vyzbrojena právě 211. letka, která zároveň patří do elitního klubu tygřích letek NATO.

    Letka má zhruba 170 lidí. Dvě třetiny tvoří technický personál, zbytek členové štábu a piloti. Ti jsou rozřazeni do tří pilotních rojů. Většina pilotů má nalétáno více než 1 000 hodin. Ročně na každého připadá zhruba 120 hodin. Flotila gripenů v českých barvách tak ročně dohromady stráví ve vzduchu až 2 tisíc hodin.

    Kromě nepřetržité pohotovosti při ochraně českého vzdušného prostoru a v rámci systému NATO má letka s gripeny za sebou také šest zahraničních misí. Třikrát střežili Češi vzdušný prostor pobaltských republik a třikrát nebe nad Islandem.

    Za patnáct let bylo ve Švédsku přeškoleno 35 pilotů a více než 110 techniků. K zatím poslednímu přeškolení, nových čtyř pilotů a pěti techniků došlo v první polovině letošního roku. Přestože se může zdát, že práce leteckého technika je výsadou mužů, v řadách technického personálu 211. letky jsou i ženy.

    11.listopadu 2020 v 14:53, příspěvek archivován: 11.listopadu 2020 v 16:53

    Today, on Veterans Day, the Czech Air Force accumulated 30,000 flight hours with their Gripen fleet! Congratulations on this impressive achievement during 15 years of continuous service! #smartfighter #Gripen #airforce #military https://t.co/H9rOeZF64C

    Shodou okolností se právě ze Švédska před pár dny vrátila skupina pilotů se čtyřmi gripeny. Tři piloti tam nově absolvovali výcvik pro doplňování paliva za letu, nutný například pro účast na spojeneckých cvičeních a pro nasazení v zahraničních operacích.

    Tankování za letu trénovali na švédském tankeru C-130 Herkules. Samotný manévr přitom patří mezi složité operace a od pilota vyžaduje preciznost a přesnost. Je nutné si uvědomit, že tanker letí rychlostí přes 500 km/h a hrana takzvaného koše tankovací hadice, ke které se pilot musí připojit, je v kritickém okamžiku jen zhruba 20 až 30 centimetrů od kabiny.

    Rituál stíhače. V kokpitu jsem jen pilot, říká nový velitel elitní základny

    Lety probíhaly nad pevninou i nad mořem z letecké základny F17 Ronneby. Právě kvůli výcviku nad mořem i množství jezer, kterými je Švédsko protkané, musí piloti při letech nad větší vodní hladinou používat speciální neoprenový oděv, který zabraňuje rychlému podchlazení v případě pádu do vody.

    Samotné letouny také za patnáct prošly postupnou modernizací. Týkala se především softwaru, instalace jednotek datového systému nebo systému pro utajenou komunikaci.

    Letoun byl také dovybaven speciálním průzkumným podvěšeným kontejnerem LDP (Laser Designator Pod), který umožňuje identifikaci a zaměření vzdušných i pozemních cílů na větší vzdálenosti. Upraveny byly také kabiny pro používání brýlí nočního vidění.

    inc natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu