Pardubický výrobce uspěl v prestižní technologické výzvě, kterou agentura NCIA (NATO Communication and Information Agency) vyhlásila na jaře.
Cílem je najít nejmodernější a přitom cenově dostupné nápady, technologie a řešení v oblasti zpracování radarových a senzorových dat pro využití při leteckých operacích NATO i civilním provozu.
Agentura nyní zveřejnila osm nejlepších inovativních technologií, mezi kterými je i systém pro kontrolu a řízení letového ERIS pardubické společnosti ERA.
„Jde o inovativní systém, který fúzuje přehledová data z jednotlivých senzorů a poskytuje jednotný obraz vzdušné a pozemní situace v zájmové oblasti. Jsme přesvědčeni, že systém je ideálním řešením pro zvýšení bezpečnosti provozu nejen ve vzduchu, ale také na pozemních plochách malých a středních letišť,“ uvedl obchodní ředitel Ondřej Chlost.
Kromě pardubické firmy se do finále výzvy dostaly technologické novinky z Německa, Kanady, Polska a Turecka. Například systém pro detekci a identifikaci dronů, vylepšené radarové systémy nebo software pro včasné varování.
„Byli jsme ohromeni kalibrem letošních příspěvků,“ konstatoval Peter Lenk z agentury NCIA. Osmička firem nyní bude 5. listopadu prezentovat své produkty širokému odbornému publiku v rámci virtuální technologické konference NITEC.
Porota složená s expertů alianční agentury a zástupců amerického letectva pak vybere vítěze. Ten mimo jiné získá možnost ucházet se o případný kontrakt.
Cena za radary je v pořádku, uvedl Metnar. Jedinou chybu odnesl úředník |
Pardubická ERA patří mezi světové lídry ve vývoji a dodávkách pasivních sledovacích systémů. Zařízení, které na rozdíl od klasického radaru nic nevysílají, ale samy elektromagnetické signály monitorují, dovedou odhalit a sledovat letadlo, plavidlo nebo pozemní cíl, aniž by byly samy odhaleny.
V rámci NATO už ERA uspěla právě s pasivním „radarem“ Vera-NG. Dva komplety koupila Aliance v roce 2014.
Nový počítačový systém ERIS pro řízení letového provozu a pohybů na letištních plochách na malých a středních letištích pak představuje cenově dostupnou alternativu pro vojenská regionální letiště a armádní operace velení a řízení na strategické i taktické úrovni.
ERIS už přitom sbírá mezinárodní reference. Funguje například na letišti v Bratislavě a byl nainstalován na Šrí Lance, na Ukrajině a v autonomní oblasti Iráku Sulejmánii. Firma jej testuje také na letišti v Ostravě–Mošnově.