Česko vyjednává o přistoupení do programu včasné výstrahy NATO

Vydáno 12.11.2008
Česká republika pokračuje ve vyjednávání o vstupu do zvláštního programu jedné z agentur NATO, která řídí vzdušný systém včasné výstrahy a řízení a provozuje flotilu speciálních průzkumných letounů AWACS.  

Ministerstvo obrany v současnosti vyjednává se zástupci alianční Agentury pro řízení programu vzdušného systému včasné výstrahy (NAPMA) o podmínkách přistoupení České republiky do programu, konstatoval Vladimír Lukovský z tiskové služby ministerstva.

Rozhovory se podle něj týkají i výše finančního příspěvku, který bude Česko stejně jako ostatní země platit. Ministerstvo přitom počítá, že by do programu mohlo česko vstoupit nejdříve v roce 2010.

"Přístupové rozhovory by mohly být úspěšně uzavřeny v rámci dalšího kola jednání, které by se mělo předběžně uskutečnit v lednu příštího roku," konstatoval Lukovský.

Pak může Česká republika oficiálně požádat o přistoupení do programu. S tím musí poté souhlasit ostatní alianční země, které se na programu podílejí.

Program vzdušného systému včasné výstrahy a řízení (NAEW&C) vznikl v sedmdesátých letech minulého století. Vojenští stratégové Aliance tehdy přišli z konceptem vytvoření zvláštní letky speciálních letounů včasné výstrahy AWACS, která by posílila obranu vzdušného prostoru NATO před státy Varšavské smlouvy, přišli vojenští stratégové aliance v roce 1978.  

Speciální letouny systému AWACS jsou upravená dopravní letadla Boeing 707 vybavená radary a rádiovými stanicemi, které umožňují sledovat cíle ve vzduchu a navádět na ně prostředky protivzdušné obrany, řídit letecké souboje i odposlouchávat nepřátelské spoje.

Vyznačují se kruhovou radarovou anténou na hřbetě. V disku je radarový systém, který umožňuje obsáhnout prostor od zemského povrchu po stratosféru. Radar má dosah přes 300 kilometrů pro nízko letící cíle a ještě větší pro objekty ve větších výškách.

Radar může detekovat a identifikovat jakýkoli přátelský nebo nepřátelský letoun. Informace předává letadlům i pozemním střediskům. Domovskou a hlavní základnou flotily 17 letounů Boeing E-3A je německý Geilenkirchen.  

Vyjednávání o podmínkách zapojení České republiky začalo už před sedmi roky. V roce 2004 byla jednání přerušena s tím, že proces bude uzavřen po roce 2008. O obnovení rozhovorů Česká republiky požádala letos v květnu. - Letouny AWACS oslavily čtvrtstoletí ve službě

inc natoaktual.cz