Armáda odvezla trosky havarovéno bitevníku, vyšetřování pokračuje

Vydáno 26.11.2012
Armáda v neděli před polednem ukončila vyzvedávání trosek havarovaného letounu L-159, který se zřítil na pole u obce Radovesnice na Kolínsku. Vyšetřování stále pokračuje a stroje L-159 ve službách českého letectva stále nesmějí do vzduchu.  

Letoun L-159 Alca českých vzdušných sil | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Podle Jany Růžičkové z generálního štábu vojáci v neděli dohledávali na místě havárie s pomocí detektorů kovů už jen drobné díly. "Jednotlivé součásti letounu byly v průběhu víkendu postupně odváženy na leteckou základnu do Čáslavi, část z nich bude následně převezena k provedení odborných expertíz do Vojenského technického ústavu letectví," uvedla Růžičková.

Předpokládá se, že příčiny nehody by měly být známy v řádu několika týdnů až měsíců. Až do dovolání nesmějí letouny L-159 do vzduchu. "V současné době pracuje na místě nehody specializovaná firma, která po provedení prvotního průzkumu půdy a zjištění míry znečištění, provede následnou dekontaminaci. Snahou armády je, abychom uvedli vše do původního stavu," dodala Růžičková.

K nehodě došlo ve čtvrtek v podvečer. Čtyřiatřicetiletý pilot Ondřej Sovina 212. taktické letky se vracel z běžného cvičeného letu na mateřskou základnu do Čáslavi. Z dosud neznámých důvodů ale se strojem havaroval a pád letadla nepřežil. Sovina přitom patřil ke zkušeným letcům. V armádě působil roku 2000. Celkově měl nalétáno 1 050 hodin, z toho

více jak 560 hodin právě ve stroji L-159 Alca. Ministr obrany Alexandr Vondra a náčelník generálního štábu Petr Pavel bezprostředně po nehodě vyjádřili jeho rodině a všem blízkým soustrast.

Nehody armádních letounů:

V novodobé historii československého, respektive českého vojenského letectva, došlo pouze k několika tragickým haváriím a letoun L-159 dosud havaroval pouze jednou.

  • 18. února 1998 se zřítil u Benátek na Královehradecku cvičný letoun L-39 Albatros a pilot zahynul. 
  • 10. listopadu 1998 havaroval u Slatinic na Olomoucku bitevní vrtulník Mi-24. Havárii nepřežil nikdo ze čtyřčlenné posádky.
  • 17. června 1999 se srazily dva letouny MiG-21, když se vracely ze cvičné mise. Zřítily se do neobydlené oblasti v blízkosti obcí Macourov a Česká Bělá na Havlíčkobrodsku. Dva piloti zahynuli, třetí pilot se katapultoval.
  • 16. června 2000 havaroval stíhací bombardér Su-22 se zřítil u obce Kladeruby nad Oslavou na Třebíčsku. Pilot se katapultoval, ale pád nepřežil.
  • 1. srpna 2000 u Čejkovic na Chrudimsku havaroval letoun L-29 Delfín. Pilot, šéf bojové přípravy vzdušných sil a plukovník generálního štábu Ján Malo, na místě zemřel.
  • 10. října 2000 havarovala dvě stíhací letadla MiG-21 u obce Bílek na Havlíčkobrodsku. Oba piloti zemřeli.
  • 1. srpna 2001 nedaleko Pelhřimova havarovalo cvičný stroj L-39 Albatros a pilot zahynul.
  • 24. února 2003 se ve vojenském výcvikovém prostoru Jince zřítil podzvukový bitevník L-159 Alca. Pilot nehodu nepřežil. Příčinou havárie byla podle vyšetřování chyba pilota, který prováděl nebezpečný manévr v příliš malé výšce.
  • 12. července 2010 u Holic na Pardubicku spadlo do lesa vojenské cvičné letadlo L-39 Albatros. Oba piloti se ze stroje včas katapultovali.
  • 16. prosince 2010 nedaleko Biskupic havaroval letoun L-39. Oba piloti se katapultovali. Letounu vysadil motor a dopadl do lesa.
inc natoaktual.cz