Celá kauza je přitom optikou médií poměrně jednoduchá. Turecké rozhodnutí z roku 2017 koupit od Ruska protiletadlový systém S-400 vyvolal v USA od počátku silný politický odpor, který vygradoval oznámením o vyřazení Turecka z účasti v programu „neviditelných“ letounů F-35 ke konci července 2019, pokud se Ankara obchodu s Moskvou nezřekne.
Je přitom zajímavé, že ve skutečnosti nejde ani tak o to, že by se americký spojenec rozhodl koupit ruský zbraňový systém. Takových příkladů je z minulosti známo více. Jižní Korea si v devadesátých letech pořídila tanky T-80U a bojová vozidla pěchoty BVP 3. Řecko pak přibližně ve stejnou dobu PVO systém S-300.
Turecké odpoutáníNákup S-400 je ve skutečnosti symbolem odpoutání Turecka od západu a počátek samostatných mocenských ambicí země na Bosporu, ke kterým jí může spíše pomoci Rusko a Čína, než demokraticky orientované NATO a EU. |
Blízkovýchodní spojenci USA s Moskvou obchodují bez větších skrupulí dodnes a nezdá se, že by to americkému vývozu zbraní nějak výrazněji vadilo.
A konečně o závislosti postkomunistických zemí NATO na technice sovětského původu se pak kriticky hovoří spíše s ohledem na její zastaralost a teprve potom v souvislosti s rizikem dodávek náhradních dílů od potenciálního nepřítele.
V každém případě však žádný z těchto případů nikdy nepředstavoval větší překážku pro dobré vztahy s USA. Proč tomu tak tedy je v případě Turecka a S-400?
Pro Spojené státy jsou v tomto případě problematické dva momenty. Oficiálně udávaný a nejčastěji zmiňovaný důvod, že by S-400 mohl získávat pro Rusy citlivá data o F-35 přitom zní logicky, relevantně a uvěřitelně.
Klíčovou proměnnou je Erdogan
Nelze se ale zbavit pocitu, že se jedná o technický „detail“, který by byl řešitelný při dobré vůli na obou stranách. Navíc Rusové mají tento systém rozmístěn v Sýrii, na Krymu či v Kaliningradské oblasti a vzhledem k jeho dosahu budou schopni časem zjistit data o amerických letounech i bez cizí pomoci.
Samozřejmě vyloučit Turecko z programu F-35 je za této situace v zásadě správné rozhodnutí. Vyloučit je ale ostentativně kvůli S-400 je naopak rozhodnutí špatné. Zakrývá totiž celou podstatu problému se současnou tureckou politikou a až příliš okatě připomíná hledání záminky.
Jestliže totiž Trumpův přístup „America first“ je sice pro Evropu a NATO nepříjemný, ale lze se s ním smířit, dokud USA poskytují kredibilní bezpečnostní garance, pak podobná politika tureckého prezidenta Evropanům nic podobného nepřináší.
Další články autora |
Koneckonců ani kdysi tak opěvovaná spolupráce zamezující nelegální migraci přes Turecko do Evropy jednak stejně nikdy příliš dobře nefungovala a jednak je po uklidnění situace v Sýrii pramálo relevantní, protože mnohem aktuálnější migraci z Afriky neřeší nijak.
Druhým – a mnohem pádnějším důvodem pro výrazné ochlazení vztahů mezi oběma zeměmi je totiž vcelku reálná obava, že nákup S-400 je ve skutečnosti symbolem odpoutání Turecka od západu a počátek samostatných mocenských ambicí země na Bosporu, ke kterým jí může spíše pomoci Rusko a Čína, než demokraticky orientované NATO a EU.
Klíčová proměnná v této rovnici pak ale není ani S-400 a ani F-35, ale jmenuje se Erdogan. Samotné ochlazení vztahů mezi oběma významnými členy NATO totiž není v historii až tak nic moc nového.
Pozorovat je bylo možné už například v průběhu krize na Kypru v roce 1964 a znovu 1974, či při americké invazi do Iráku v roce 2003. Teprve však éra prezidenta Erdoganavje obdobím, kdy neshody přicházejí při každém výraznějším regionálním problému. Ať už se jedná o sankce proti Iránu, intervenci v Libyi, občanskou válku v Sýrii, vztah k Egyptu či Rusku – Ankara i Washington se téměř vždy nacházejí na opačné straně barikády.
Nákup S-400 tak představuje pouhou kapku v celém poháru špatných vztahů obou zemí za poslední dekádu – dost možná ale kapku poslední. V tomto kontextu je pak vyřazení z programu F-35 nutno chápat spíše jako korekční prostředek. Tedy především jako trest turecké ekonomice a ukázku toho, co Turecko čeká, pokud prezident Erdogan svůj kurz dramaticky neupraví.
Nerudovské „Kam s ním?“
Problémem této nátlakové metody ale je, že základ ideologie současné vládnoucí turecké elity tvoří inherentní antiamerikanismus. Podle průzkumu z roku 2017 se totiž 7 z 10 Turků cítí ohroženo americkou politikou a toto číslo neustále roste přibližně od roku 2013.
Lze si tak dovodit, že americký tlak na Turecko Erdogan celkem efektivně využije k mobilizaci mas a pro svou vlastní podporu. Cílem by tak mělo být spíše cílit na režim samotný ale jinak se pokusit udržet zemi na orbitě Aliance.
V minulosti v takové situaci efektivně zafungovala armáda, která ochotně protiváhu politické elitě hrála vždy, když se ji vládnoucí klika pokusila od západu odpoutat.
Po neúspěšném puči v roce 2016 však taková možnost patrně zmizela a Washington se tak fakticky sám nechal vmanipulovat do situace, kdy sankcemi musí postihnout Turecko celé. Přitom naprosté většině turecké společnosti je pravděpodobně jedno, jestli její armáda získá S-400 nebo F-35. Co naopak jedno není, bude dopad sankci a ekonomického propadu, pokud turecké firmy na programu F-35 přestanou participovat.
Politická prohraKromě dohody s USA nemá turecký prezident Erdogan jinou dobrou možnost. Bohužel pro něj, vzhledem k tomu, kolik politického kapitálu už ale investoval do svého protiamerického postoje, by se jakýkoliv ústupek rovnal politické prohře. |
Podle dostupných propočtu totiž 937 částí letounu měl produkovat turecký letecký průmysl. Z toho přibližně 400 mělo být jedinečných. Tento výpadek zakázek bude pro objem výroby, stejně jako pro technologické schopnosti domácích zbrojovek velkou ránu.
Dílčí problém to ale samozřejmě bude představovat i pro USA a firmu Lockheed, která musí najít náhradní dodavatele součástek. To pak může odhadem zpozdit výrobu až 75 letounů o dva roky. Co naopak problémem ale nebude, je odbyt pro stovku Tureckem objednaných F-35. O typ je totiž eminentní zájem a země jako Polsko, Řecko a Singapur už se hlásí jako vážní zákazníci. Navíc k tomu se mluví polooficiálně i o Maďarsku či Rumunsku. Vyřešit tedy „kam s nimi“ pro USA nebude zcela jistě nijak složité.
Ústupek bude politickou prohrou
Pro Ankaru je situace o poznání méně růžová. Nabízí se v podstatě pouze možnost pokusit se vyvinout domácí náhradu amerických „neviditelných“ letounů. Na pařížském aerosalonu v pondělí 17. června 2019 narychlo představený turecký model TF-X má však k výrobě daleko a oficiálně oznámené datum vzletu prototypu na rok 2023 není ničím jiným, než sci-fi.
Druhou možností je krátkodobá spolupráce s Ruskem a nákup jeho typu Su-57. Vezmou-li se v potaz nedostatky tohoto typu a fakt, že z jeho zdlouhavého vývoje odstoupil i dřívější klíčový indický partner, pak nejde o nic jiného, než další utopickou vizi, která má pouze posílit vyjednávací pozici Turecka.
Faktem totiž zůstává, že kromě dohody s USA nemá turecký prezident Erdogan jinou dobrou možnost. Bohužel pro něj, vzhledem k tomu, kolik politického kapitálu už ale investoval do svého protiamerického postoje, by se jakýkoliv ústupek rovnal politické prohře.
Hodiny však stále tikají a do konce července 2019 je stále dlouhá doba. Lze tedy s jistou dávkou optimismu předpokládat, že dveře potenciálnímu urovnání celé situace nejsou stále uzavřeny. Tak či onak se ale na celou situaci hodí přísloví „Great sins cast long shadows“ – protože je těžko představitelné, že by si Ankara s Washingtonem své hříchy skrývající se za S-400 a F-35 odpustily snadno.
A přitom bez toho by i při nějaké současné dohodě stačilo jen čekat, kdy a kde onen plný pohár špatných vztahů USA a Turecka přeteče příště.
Lukáš Dyčka
autor působí na Baltic Defence College v Tartu