natoaktual.cz

Summit NATO 2023

Speciální příloha
k summitu ve Vilniusu

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • Tajfuny zahřmí nad Ostravou. Dorazí hned z pěti zemí

    5. září 2016  14:49
    Bude to unikátní příležitost porovnat letecké dovednosti elitních pilotů hned z pěti zemí. Navíc na stejném typu stíhacího letounu - Eurofighter Typhoon. Na blížící se Dny NATO v Ostravě se slétnou z Británie, Německa, Itálie, Španělska a Rakouska. Tedy ze všech evropských zemí, kde slouží.  

    Eurofighter Typhoon F2 britského Královského letectva | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

    Na víkendové show 17. a 18. září na mošnovském letišti se tak předvedou ve vzduchu stroje Typhoon všech pěti evropských zemí, které je mají ve výzbroji.

    Dny NATO v Ostravě

    Letošní ročník Dnů NATO v Ostravě & Dnů Vzdušných sil Armády České republiky proběhne 17. a 18. září. Účast dosud potvrdilo 21 zemí. Vstup na akci je zdarma.

    Je to ojedinělá nekomerční přehlídka, na které mohou návštěvníci vidět vedle nejmodernější armádní techniky také to nejlepší, co má k dispozici policie, hasiči, záchranná služba, celníci, Vězeňská služba a další složky. V posledních dvou letech byl vyrovnán rekord v návštěvnosti - 225 tisíc diváků.

    Více informací na oficiálních stránkách www.natodays.cz

    Celkem pak, na letové či statické ukázky a jako náhradní letouny, dorazí do Ostravy hned třináct těchto strojů.

    V tomto ohledu tak prakticky půjde o světový unikát, protože „tajfuny“ všech pěti zemí se na žádné letecké show společně ještě nepotkaly. V případě německé Luftwaffe se navíc bude jednat o jedinou letošní zahraniční letovou ukázku tohoto stroje.

    „Nedávno jsme informovali o tom, že už moci nabídnout Typhoony ze čtyř států je raritní záležitostí. Setkání těchto strojů všech pěti jejich evropských provozovatelů pak bude z tohoto hlediska historickým okamžikem, který potěší všechny letecké nadšence,“ uvedl Zbyněk Pavlačík z Jagello 2000, které akci na mošnovském letišti organizuje.

    Podle leteckého experta Jana Čadila se diváci nemusí obávat, že by je čekalo pět stejných ukázek. Naopak každý tým létá jinak.

    „Zatímco například Brit pojímá svůj let velmi razantně a předvádí například sudovitý výkrut s forsáží, španělský pilot se naopak zaměřuje na manévry v minimálních rychlostech. S trochou nadsázky se dá říci, že kromě letounu nemají předváděné ukázky nic společného,“ konstatoval šéfredaktor časopisu Letectví+kosmonautika.

    Eurofighter Typhoon

    Dvoumotorový proudový víceúčelový bojový letoun schopný vzdušného boje jak na krátkou vzdálenost, tak i za takzvanou hranicí viditelnosti. Stejně tak je schopen plnit údery na pozemní či námořní cíle a průzkumné úkoly a to i v rámci jednoho letu. Konstrukci stroje tvoří z 82 procent kompozitní materiály, založené především na uhlíkových vláknech. Jen pouhých 15 procent součásti je z kovu. Pohon letounu zajišťují dva proudové motory, díky nim dokáže udržovat nadzvukovou rychlost i bez nutnosti přídavného spalování paliva.

    • Rozpětí: 10,95 m
    • Délka: 15,96 m
    • Výška: 5,28 m
    • Hmot, prázdného stroje: 11 t
    • Max. vzletová hmotnost: 23,5 t
    • Max. rychlost: 2 495 km/h
    • Dostup: 19 800 m
    • Dolet: 3 790 km

    Přestože byl letoun Eurofighter Typhoon s charakteristickým delta křídlem původně vyvinut především ke vzdušným soubojům, jsou například britské stroje s označením FGR4 už schopné celého spektra leteckých operací, včetně air policingu, podpory mírových misí či útoků na pozemní cíle.

    Vývoj víceúčelového bojového letounu začal už v polovině 80. let minulého století, kdy řada evropských letectev hledala náhradu za starší typy letounů. Právě čtveřice zemí Británie, Německo, Itálie a Španělsko vytvořila tehdy společné výrobní konsorcium a první prototyp Eurofighteru vzlétl 27. března 1994.

    Původně mělo být vyrobeno celkem 620 těchto strojů, nicméně v souvislosti s ekonomickými možnostmi jednotlivých armád a také vojensko-politickou situací v Evropě se tento počet zřejmě sníží.

    Do výzbroje jednotlivých armád byly letouny zařazovány od roku 2003, Rakousko získalo prvních patnáct strojů v roce 2007. Celkem 72 letounů si objednala také Saúdská Arábie, další mají objednány státy jako Omán nebo Kuvajt.

    inc natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu

    NATO PDD iDnes.cz Newton Media