Armáda výcvik záložáků postavila od loňského jara prakticky bezprostředně po propuknutí pandemie covid-19. Téměř všichni záložníci absolvovali pouze e-learningový výcvik. Praktická cvičení byla zcela zrušena.
Online příprava záložníkům sice umožnila doplnění teoretických znalostí a metoda se má do budoucna stát běžnou součásti přípravy vojáků a vojákyň Aktivní zálohy, ale prakticky výcvik v terénu obnovila armáda okamžitě, jakmile to bylo možné.
Jako jedni z prvních se na cvičiště vrátili příslušníci pěší roty Aktivní zálohy při Krajském vojenském velitelství v Ostravě. Na desetidenní manévry na Libavé na sklonku června dorazilo 44 z nich.
,,Ostrý výcvik na Libavé je to, na co se jednotka celou dobu těšila,“ uvedl jeden ze záložáků Radek Michálek, který distanční přípravu během pandemie podle svých slov vnímal jako možnost seberealizace v teoretických znalostech.
,,Hlavním cílem cvičení bylo zdokonalit velitelský sbor v přípravě a vedení výcviku, vydávání bojového rozkazu velitele čety a velitele družstva a zdokonalit jednotku v manipulaci a použití ručních zbraní,“ konstatoval ředitel Krajského vojenského velitelství Ostrava Jaroslav Medek s tím, že vyvrcholením pak byly bojové střelby družstev.
,,Zastavit a odvrátit útok nepřítele při střežení objektu kritické infrastruktury v podobě elektrorozvodny, to byl hlavní úkol pěšího družstva při bojových střelbách,“ popsal velitel čety Petr Matušek.
Ochranu a obranu objektů kritické infrastruktury nacvičují ostravští záložníci dlouhodobě, jde totiž o jeden z jejich hlavních úkolů při ostrém nasazení. V minulosti takto cvičili na několika vytipovaných objektech v Moravskoslezském kraji, například na elektrorozvodnách v Kletné, Mošnově nebo Albrechticích. Zkušenosti mají také při střežení Letiště Leoše Janáčka v Mošnově nebo skladu pohonných hmot ČEPRO v Sedlnicích.
O službu v ostravské pěší rotě záložáků je velký zájem. Jednotka je naplněna na více než 90 procent. Jedním ze záložáků, který červnový výcvik absolvoval, Petr Kalfas. Být vojákem ho lákalo už během povinné vojenské služby. Profesionální dráhu mu ale nakonec rozmluvili rodiče a později s příchodem rodiny převážilo rozhodnutí zůstat v civilu.
Pracuje jako strojník při třídění druhotných surovin v Třineckých železárnách a jako řidič zemních strojů si prý tak trochu plní klukovský sen. „Není to sice tank, ale jezdit na unikátním velkém bagru se poštěstí málokomu,“ řekl. Zatímco v práci zvládá obří bagr, které jsou v Česku pouze dva, během vojenských cvičení usedá za volant jako řidič Tatry 815.