V tuto chvíli sice nepatří tankování za letu mezi priority, podle Mikulenky však k takovému výcviku dojde. "Nejprve musíme dokončit přeškolení a výcvik na nových letounech. Pak přijdou na řadu takovéto specifické dovednosti," řekl Mikulenka s tím, že letos piloti rozhodně doplňování paliva za letu cvičit nebudou.
"Pochopitelně se to chceme naučit a pokud všechna jednání půjdou hladce, mohli bychom začít ke konci příštího roku," nastínil Mikulenka.
Naučit se tankovat za letu není podle něj jednoduché. Hlavní problém je v tom, že armáda nemá létající tanker a ani jeho pořízení neplánuje.
"I jednotlivé členské země NATO si tankery půjčují a plánují jeho využití na rok dopředu," konstatoval Mikulenka s tím, že jeden z takových tankerů vlastní Švédsko, od kterého si Česká republika nové nadzvukové stíhačky pronajala na deset let.
Nejtěžší bude podle něj celý výcvik naplánovat a získat pomoc zahraničních pilotů, kteří mají s tankováním za letu zkušenosti, třeba právě ze Švédska.
Jakmile čeští piloti tankování zvládnou, bojeschopnost letounů Jas-39 Gripen v jejich rukou opět prudce vzroste. "Natankovat za letu umožní pilotovi prodloužit misi třeba dvakrát nebo třikrát," popsal hlavní výhodu.
Zatímco dnes trvá běžná mise českého armádního pilota hodinu až hodinu a půl, po zvládnutí doplňování paliva za letu tak může ve vzduchu strávit podstatně delší dobu. "Pochopitelně se piloti musí naučit jiným návykům a změnit životosprávu. Nejde v letounu sedět třeba deset hodin v kuse," konstatoval Mikulenka.
Samotnou proceduru tankování podle něj piloti hravě zvládnou. Při velkých leteckých manévrech aliance patří doplňování paliva za letu k rutinním záležitostem během cvičných misí. "Základem je přiblížení k tankeru, trefit tankovací hadici s košem na konci a udržovat bezpečnou vzdálenost, rychlost a směr," shrnul Mikulenka.