„Beru to jako velkou výzvu. Nejde totiž jen o koordinaci pořízení těchto letounů a jejich integrace do vzdušných sil, ale rovněž o jejich implementaci do armády. Letouny F-35 totiž mají přesah do všech jejích složek,“ uvedl Petr Hromek.
Bývalý stíhací pilot, někdejší velitel čáslavské základny i celých vzdušných sil působil před odchodem do výslužby jako český zástupce v centrále spojeneckých sil NATO v Evropě.
Nyní povede všechny týmy, které zavedení nových letounů F-35 do výzbroje připravují. Přebírá tak koordinační funkci po vrchní ředitelce ekonomické sekce Blance Cupákové, která odpovídala za vyjednávání s Američany.
První belgická F-35 opouští továrnu. Se zpožděním ale s klíčovým vylepšením |
„Nejdůležitější asi bude ochrana informací, které budeme dostávat od americké strany, nesmí dojít k jejich kompromitaci,“ konstatoval s tím, že nejde jen o samotný letoun, ale celý senzorový systém, který je schopen sbírat obrovské množství informací a zprostředkovávat je ostatním vojákům na bojišti.
Jeho prvním úkolem bude připravit na podpis všech pět smluv na pořízení letounu a jeho zbraňových systémů, tedy raket vzduch-vzduch středního doletu AMRAAM, řízených a neřízených bomb, raket vzduch-vzduch krátkého doletu Sidewinder a klamných cílů. Smlouva musí být podepsána nejpozději do března. Do té doby totiž platí americká nabídka.
Vláda nákup 24 nejmodernějších letounů páté generace F-35 schválila v září. I s úpravami infrastruktury přijde na 150 miliard korun. Domovskou základnou letounů bude ta v Čáslavi.
A dalším úkolem pro Hromka proto bude zahájení výstavby infrastruktury. Ta začne rekonstrukcí vzletové a přistávací dráhy v Čáslavi v roce 2026. Dráha je z 50. let minulého století a její generální opravu armáda plánovala v každém případě.
„V rámci rekonstrukce začnou už první práce pro přípravu výstavby nemovité infrastruktury určené pro zabezpečení provozu a údržbu letounu F-35,“ konstatoval Hromek. Jde nejen o hangáry, ale také o zázemí obou letek, jak pilotního, ale i technického personálu a výcvikový trenažer.
Jako ředitel projektu bude mít Hromek na starost koordinaci hned čtyř týmů. První v podřízenosti sekce vyzbrojování a akvizic má starost samotný nákup letounů a zbraňových systémů. Další je implementační a spadá pod sekci rozvoje sil. Třetí pak má na starosti infrastrukturu a poslední se bude zabývat bezpečnostní správou projektu. „Můj řídící tým pak bude mít za úkol dohlížet na plnění harmonogramu projektu a koordinovat jednotlivé úkoly,“ popsal Petr Hromek.
První splátku za nové letouny plánuje ministerstvo obrany poslat ihned po podpisu smlouvy, který je očekáván počátkem dalšího roku. Prvních 12 strojů bude vyrobeno v USA a dalších 12 pak v Itálii.
Prvních šest letounů bude dodáno v roce 2029. Dalších šest pak v roce 2031. Každý další rok pak po čtyřech kusech s tím, že posledních 12 bude právě z italského závodu Cameri, kde bude zabezpečována i takzvaná vyšší úroveň oprav strojů.