Na severu Švédska je od konce března zhruba šedesátičlenná jednotka pilotů a techniků z 21. základny taktického letectva z Čáslavi se čtyřmi nadzvukovými letouny JAS-39 Gripen a trojicí bitevníků L-159 Alca.
V rámci cvičení pojmenovaného „Nordic Fires 2019“ v odlehlé oblasti testovací střelnice Vidsel o rozloze 8 tisíc kilometrů čtverečných procvičují postupy, které na území Česka tak jednoduše provádět nejdou.
Od ostrých střeleb na vzdušné cíle z kanónů a střelami vzduch-vzduch, přes lety v přízemních výškách nad mořem, až po tankování za letu.
A především ostré střelby střelami AIM-9 Sidewinder na letící cíle patří podle velitele kontingentu Jana Susekára k dovednostem, které si čeští letci vyzkoušejí většinou jedinkrát za svou kariéru. Důvodem je především jejich finanční náročnost a příprava. Naposledy měli čeští letci takovou možnost rovněž ve Švédsku v roce 2012.
V mezidobí sice probíhá výcvik na špičkových trenažérech, jen během skutečných střeleb si ale piloti ověří chování letadel a jejich systémů při použití řízených střel a kanonů proti vzdušným cílům. Při střelbě kanonem na vlečný cíl navíc i přesnou mušku.
„Svoji roli hraje především stres působící na pilota v celém průběhu letu, umocněný o provádění nového úkolu v novém prostředí,“ konstatoval Susekár. Každý z pilotů proto před střelbami absolvoval důkladnou přípravu. „Reálná situace na letecké střelnici je však jedinečná a neopakovatelná pro každý let i každého pilota. A každý se s tím musí poprat sám,“ dodal Susekár.
Neobydlené končiny umožňují vše
Unikátní záběry pocházejí od samotných českých letců a personálu ve Švédsku, i od švédské strany. Zachycují nejprve start gripenu a následný let v přízemní výšce, takzvaný „Low Level Flight“.
Lety v přízmeních výškách jsou nad území Česka problémem. „Máme pro tento typ výcviku jen málo prostorů. Navíc je hustota osídlení v Česku poměrně vysoká, a proto jsou tyto lety ve výšce pod 100 metrů téměř vždy provázeny stížnostmi od občanů,“ uvedl jeden z pilotů gripenů, kapitán Martin Špaček z 211. tygří letky.
Rozsáhlé neobydlené prostory na severu Švédska naopak podle něj umožňují nacvičovat taktické lety v letové výšce „100 feetů“, tedy jen okolo 30 metrů nad terénem a to při rychlosti 0,9 Mach (více než 1000 km/h). „Takové lety jsou nezbytné v případech, kdy nechcete být zachyceni radarem, tedy především při nacvičování překonávání protivzdušné obrany protivníka,“ popsal Špaček.
Na videu je zachyceno také odpálení střely vzduch - vzduch z gripenu a její let k zaměřenému cíli. Ten při střelbách ve Švédsku představují takzvané „fléry“ vypouštěné ze speciálního dronu BQM-167i, jehož start je na záběrech rovněž vidět. Více než šestimetrový bezpilotní stroj váží 650 kilogramů a dosahuje maximální rychlosti přes 1100 km/hod (0,93 Mach).
Na dalších záběrech je pak zachyceno nabíjení podvěšeného kanonu Plamen pro letoun L-159 a skutečná střelba z pohledu samotného pilota. Cíl představují speciální „rukávy“ vlečené za strojem LearJet. Je slyšet i komunikace při které pilot žádá o povolení: „CLEAR HOT FROM RIGHT“. Následně dostává povolení ke střelbě: „CLEAR HOT,“ které opakuje.
Pak letounem manévruje tak, aby dostal cíl co nejrychleji do průhledového displeje a umožnil radaru zachytit cíl.
„Na základě údajů z radaru vypočítá balistický počítač záměrný obrazec, který pilot sesouhlasí s cílem a v rozmezí 5000 – 1200 feetů provádí střelbu. Nakonec provádí ostrý manévr doprava, aby se vyhnul sblížení s vlečným letounem, a od operátora cíle dostává „SCORE“, tedy počet zásahů,“ popsal situaci pilot bitevníku a střelecký důstojník Zbyněk Abel z 212. taktické letky. Ve videu operátor hlásí „SCORE“ 19.