"Prodali jsme oba vyřazené stroje včetně záložních motorů a dalších náhradních dílů," potvrdil mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.
Do veřejné soutěže na prodej dvou vyřazených letadel Tupolev Tu-154, kterou ministerstvo obrany vyhlásilo na konci loňského roku, se mohly přihlásit české firmy, které mají povolení na obchodování s leteckou technikou.
Soutěže se nakonec podle ministerstva zúčastnilo 13 firem. Minimální kupní cenu u jednoho ze strojů znalci stanovili na 129 milionů korun, druhý stroj byl k mání za 41 milionů korun. Stroje vojsko chtělo prodat zájemcům s nejvyšší nabídkou.
Soutěž na prodej letounů proběhla velmi rychle. Ministerstvo prodej avizovalo v polovině loňského listopadu a počátkem prosince měli zájemci podat své nabídky.
Dva dopravní speciály Tu-154 armáda vyřadila ze své výzbroje letos. Jejich provoz se řídí předpisy a nařízeními, které už nejsou v souladu s novými standardy NATO, letouny nesplňují hlukové ani emisní normy na většině evropských mezinárodních letišť.
Staré stroje ruské výroby ve službě nahradily dva nové Airbusy A-319 CJ. První z nich armáda získala už v lednu, druhý na podzim. - více zde
Rozhodnutí o nákupu dvou dopravních letounů od francouzské společnosti Airbus S. A. S. zhruba za tři miliardy korun vycházelo z vládního usnesení z roku 2005. Jejich koupi vláda schválila po sérii poruch letadel při zahraničních cestách politiků.
Stroje se kvůli poruchám musely vracet i nouzově přistát. Potíže s hlukovými normami a emisními limity při startu pak například zpozdily i návrat českých vojáků z mise v Afghánistánu. - více zde
Kromě airbusů armáda plánuje získat ještě střední transportní letadla pro přepravu materiálu i lidí. Měla by nahradit dosluhující letouny Antonov An-26. O službu v české armádě se nyní ucházejí například stroje italské výroby C-27J Spartan nebo transportní letadla C-295M španělské firmy CASA.