Aero je jednou z nejznámějších českých firem se stoletou tradicí. Letouny jako L-29 Delfín, L-39 Albatros, L-159 Alca úspěšně slouží po celém světě a mají za sebou i bojové mise.
Firma je největším výrobcem letecké techniky v České republice. Zabývá se vývojem, výrobou, prodejem a servisem vojenské i civilní letecké techniky. Spolupracuje s předními leteckými výrobci a v rámci vojenského programu je dlouholetým partnerem ozbrojených sil několika zemí, především pak české armády.
V současnosti společnost usilovně pracuje vývoji přímého nástupce legendárního stroje Albatros, který trvá deset let a stál přes miliardu korun. Firma už má objednávky na 40 kusů nových strojů L-39NG. Pokračuje s přípravami na rozjezd sériové výroby.
První generaci L-39 lze přitom označit za vůbec nejúspěšnější proudový cvičný letoun světa. V Aeru od konce šedesátých let vyrobili přes tři tisíce strojů Albatros, zhruba 650 jich stále létá. Letoun sloužil v šedesátce zemí. Používá je i řada špičkových akrobatických týmů.
„Atraktivní videobsah je to, co dnes v online prostředí dokáže přitáhnout největší pozornost. Přišlo nám to jako dobrý nápad, jak ukázat lidem, na co můžeme být v této zemi právem hrdí, totiž že jsme jedna z mála zemí na světě, která dokáže vyvinout a postavit vojenský proudový letoun,“ říká ke kampani marketingový manažer firmy Matěj Oliva.
Máte nějaká konkrétní očekávání od této kampaně?
Letečtí nadšenci o nás vědí, od této kampaně ale očekáváme, že se o nás víc dozví i ostatní a že budou možná překvapení, jak unikátní zkušenosti a dovednosti lidé v Česku mají.
Další díly seriálu #VimeCoMame |
Jak se aktuální situace s covidem odráží na vašem provozu firmy?
Zavedli jsme včas řadu opatření a díky společnému úsilí zatím pandemii zvládáme dobře, nepřestali jsme byť na jediný den vyrábět. Nicméně na letecký průmysl má pandemie velmi citelné dopady a samozřejmě se dotkla i Aera Vodochody.
Jsou to zejména civilní programy, kde se u některých potýkáme s poklesem objednávek asi o 30 %, v tomto nám významně pomohl program Antivirus. Vojenské programy jsou na tom lépe, ještě před propuknutím pandemie jsme podepsali rekordní objednávky na generální opravy našich letounů a další ještě nejspíš přibudou. Na tom koronavirus nic nezmění.
Jaké jsou plány firmy v nejbližší budoucnosti?
Letos v září jsme certifikovali nový cvičný proudový letoun L-39NG. Tím ale jeho vývoj nekončí, čekají nás vývojové práce na jeho vyzbrojené verzi a další vývojové projekty na základě požadavků zákazníků. Současně nás čeká další výzva, kterou je rozjezd sériové výroby L-39NG.
Naším cílem je také co nejdříve dotáhnout do konce slibně rozjednané kontrakty na nové letouny L-39NG, což je samozřejmě za současné koronavirové situace obtížné, ale přesto věříme, že brzy budeme moci představit nové zahraniční zákazníky.