Návštěvníci Dnů NATO v Ostravě a Dnů Vzdušných sil Armády ČR budou mít o víkendu 21. až 22. září jedinečnou možnost vidět prakticky finální stroj. Navíc v atraktivní podobě s podvěšenými zbraňovými systémy v podobě maket protiletadlových střel Sidewinder a pumou Mk. 82.
Fotografie |
Doposud výrobce představoval na veřejnosti pouze takzvaný technologický demonstrátor nového stroje, označovaný jako L-39CW.
Ten se v Ostravě objeví rovněž a poslouží jako doprovod nového letounu během příletu na mošnovské letiště.
„Letoun L-39NG symbolizuje budoucnost českého leteckého průmyslu a jeho veřejné představení je tak pro Dny NATO velice prestižní záležitostí,“ řekl Zbyněk Pavlačík, předseda Jagello 2000, které největší bezpečnostní přehlídku v Evropě organizuje.
Vývoj přímého nástupce legendárního stroje Albatros trval deset let a stál přes miliardu korun. Firma už má objednávky na 40 kusů. První generaci L-39 lze přitom označit za vůbec nejúspěšnější proudový cvičný letoun světa.
L-39NG
Zdroj: Aero Vodochody |
V Aeru od konce šedesátých let vyrobili přes tři tisíce strojů Albatros, zhruba 650 jich stále létá. Letoun sloužil v šedesátce zemí. Používá je i řada špičkových akrobatických týmů.
Nová generace stroje je koncipována jako lehký proudový cvičný letoun schopný plnit i roli lehkého bitevníku. Do výzbroje je brzy dostane také české letectvo. Obrana plánuje nákup až šesti těchto strojů.
„Ke konci roku 2020, začátkem roku 2021 by měly být letouny L-39NG zařazeny do výcviku mladých pilotů v centru leteckého výcviku v Pardubicích,“ konstatoval velitel Vzdušných sil Petr Hromek.
Podotkl, že nový stroj sice vychází z původní aerodynamické koncepce, ale je vybavena moderními přístroji a novou pohonnou jednotkou. Stroj je lehčí, když část dílů je vyrobena z kompozitních materiálů.
„V podstatě celé vybavení letounu je úplně nové. Reaguje na současné trendy v letectví, takže už tam nebudou klasické kulaté přístroje, ale displeje pro zobrazení všech informací pro pilota,“ dodal Hromek.