natoaktual.cz

Vojáci převezmou první nové teréňáky. Hiluxy prošly tvrdými testy

9. července 2021  12:24
Ještě do konce července má armáda převzít první kusy nových terénních vozidel Toyoty Hilux. Až 1 200 legendárních vozů má v příštích letech nahradit dosluhující automobily UAZ a Land Rover, sloužící v armádě přes třicet let.  

Testování vozidel Hilux pro českou armádu | foto: AČR

Do konce letošního roku má firma Glomex MS dodat už 500 nových vozidel. Jak uvedlo ministerstvo obrany na svých stránkách, první kusy už nyní v červenci. Po Po červnovém podpisu smlouvy teď obrana odeslala firmě výzvu k plnění zakázky.

Celkově až 1 200 nových terénních automobilů Toyoty Hilux pak má do roku 2024 nahradit dosluhující vozy UAZ 463 (600 kusů) a Land Rover Defender (700 kusů), která byla pořízena pro armádu v devadesátých letech minulého století a mají za sebou třicetiletou službu.

Nová vozidla armáda předtím důkladně otestovala. Během třítýdenních vojskových zkoušek vojáci ze 14. pluku logistické podpory prověřovali, zda nové teréňáky splňují vše, co od nich v reálné službě budou očekávat.

„Pokud to mohu porovnat s UAZem, vím, že s Toyotou nemám strach, že bych někam nedojel. A že jsme ho jako řidiči v rámci testování nešetřili, to snad nemusím dodávat,“ řekl jeden testovacích armádních řidičů Petr Lux.

Tisíce kilometrů po silnici i v terénu

Nejezdili na 5 tisíc kilometrů. Ve dne i v noci, po běžných silnicích, dálnicích, polních cestách i v členitém terénu.

Za volantem se střídali čtyři speciálně vybraní armádní řidiči. Dva z bojových jednotek - 4. brigády rychlého nasazení a 7. mechanizované brigády, a dva ze 14. pluku logistické podpory. “Všichni zkušení profesionálové s dlouholetou praxí, konstatoval šéf komise vojskových zkoušek Martin Stojánek.

Nové teréňáky pro armádu. Nesmrtelná Toyota Hilux nahradí staré vozy UAZ

Kromě jízdních vlastností vojáci ověřovali i parametry, jako je schopnost zátěže, výměna pneumatik v případě závady, výměna světel, či spolehlivost motoru. Testoval se i maximální počet přepravovaných osob.

Zkušební tým kromě řidičů zahrnoval také techniky a opraváře. „Například jsme prověřovali, zda má kotvící prvky kompatibilní s našimi stávajícími prostředky, abychom v případě nepojízdnosti vozidla v důsledku závady byli schopni zabezpečit jeho odtah,” uvedl Stojánek.

V terénu vozidla zvládla i jízdu po kluzkých kládách, přes kamení, ale také hluboké bláto na polních cestách. „Překvapilo mne, co všechno to auto projelo. Jaký terén zvládlo,” popsal své dojmy jeden z armádních řidičů Petr Lux.

Například na polygonu v Jaroměři si podle svých slov myslel, že v jednom z brodů auto “utopí” a jízdy tak skončí. Dovnitř do vozu při průjezdem asi metr hlubokým bahnem už teklo, když má výrobcem deklarovanou brodivost do maximálně 80 centimetrů.

“Ale ono to projelo. Na to, že mělo univerzální hladká kola, tak tenhle extrémní terén zvládlo úplně v pohodě,” konstatoval.

inc natoaktual.cz
zpět na článek