Podle mluvčího dodavatelské společnosti Glomex MS Jaroslava Majora za potížemi terénních automobilů Toyota Hilux v české armádě především problémy se vstřikovači a filtry pevných částic.
Jak dodal, firma se snaží ve spolupráci s Toyotou jako výrobcem o co nejrychlejší výměnu vadných součástek. Většinou v rozmezí jednoho týdne. „Samozřejmě celá operace probíhá na náklady výrobce a je v rámci záručních podmínek,“ uvedl na tiskové konferenci firmy společně s generálním štábem.
Ministerstvo obrany objednalo celkem 1 200 terénních vozidel Toyota Hilux od firmy Glomex MS za přibližně jednu miliardu korun. U jednotek nahrazují zastaralé vozy UAZ a Land Rover. První nové vozy armáda převzala loni v červenci, nyní už má zhruba tisíc nových automobilů.
Problémy se vstřikovači a filtry pevných částic se objevily asi u 170 vozidel. Podle Majora jde o vozy z vadné série vyrobené v krátkém období v Jihoafrické republice. Do běžného civilního prodeje v Česku se však vozy s vadnými vstřikovači nedostaly.
Firma Glomex MS a výrobce nyní jednají o tom, zda bude dvouletá záruční lhůta kvůli potížím prodloužena nebo jestli bude zvolena jiná forma kompenzace.
Další plánované dodávky vozidel v příštích měsících ohroženy nejsou. Podle Miloslava Muzikanta ze sekce logistiky jich česká armáda nakonec pořídí 1 500. Na nákupy mělo ministerstvo vyčleněno až 2 miliardy korun, ale tato částka podle něj vyčerpána nebude. Cena jednoho vozu Hilux pro českou armádu je zhruba 860 tisíc korun.
Na technické problémy s provozem nových vozidel před časem upozornil pořad Reportéři ČT. Závada se vadných kusů začala obvykle projevovat po šesti tisících najetých kilometrech.
Problémy s provozem vozidel Hilux se dostaly i na nedávné jednání sněmovního Výboru pro obranu. Náměstek pro vyzbrojování Lubor Koudelka na něm v září poslance informoval, že armáda tehdy evidovala celkem 246 závad, z toho 170 jich bylo v rámci reklamačního řízení odstraněno.
Ministerstvo obrany nyní podle Koudelky době řeší servisní smlouvu, kterou by chtělo uzavřít do konce tohoto roku, aby tato navázala na dvouletou reklamační lhůtu, která u vozidel běží.