natoaktual.cz

Summit NATO 2023

Speciální příloha
k summitu ve Vilniusu

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • Nové teréňáky pro armádu. Nesmrtelná Toyota Hilux nahradí staré vozy UAZ

    5. listopadu 2020  20:04
    Bude to zásadní obměna armádního autoparku. Za dosluhují letité terénní vozy UAZ a Land Rover ministerstvo obrany v příštích čtyřech letech vojákům nakoupí až 1 200 nových automobilů Toyota Hilux. Cena za jeden vůz má být 893 tisíc korun i s DPH.  

    Toyota Hillux v podobě pro českou armádu | foto: Ministerstvo obrany

    Ministerstvo obrany ve čtvrtek vybralo nejvýhodnější nabídku ve výběrovém řízení na osobní terénní automobily pro českou armádu. Dosluhující vozidla UAZ a Land Rover by měly v letech 2021-24 nahradit automobily Toyota Hilux.

    „Moderní automobily jsou základem armády a je ostuda, že naši vojáci dodnes používají až 40 let starou techniku. Vybírali jsme z deseti nabídek a vítězná nám zaručí prověřená kvalitní vozidla za výhodnou cenu,” uvedl ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO).

    Armáda požaduje až 1 200 zabezpečovacích vozidel kategorie VN1-G (pick-up), která budou určena k přepravě pěti osob s materiálem na pozemních komunikacích i v terénu. „Vojáci už nutně potřebují servisní, podpůrné a zabezpečovací vozidlo,” konstatoval náčelník generálního štábu Aleš Opata.

    Obrana v létě vyzvala hned 12 firem, které o účast ve výběrovém řízení projevily zájem. Ministerstvo následně od nich obdrželo 10 nabídek na 4 typy vozidel.

    Podle mluvčího obrany Jana Pejška podala ekonomicky nejvýhodnější nabídku společnost Glomex MS, v jejímž čele působí od roku 2019 někdejší náčelník generálního štábu Josef Bečvář a pro českou armádu zajišťuje například servisní služby spojené s letouny Airbus A-319.

    Firma dodává vozy i polské armádě

    Glomex nabídl vozidla Toyota Hilux za cenu 893 tisíc Kč s DPH za kus včetně servisních služeb na 24 měsíců a souprav dílů pro údržbu a opravy. Celkově by tak firma mohla dodat vozidla za v součtu více jak miliardu korun.

    Glomex podobně letos vyhrál zakázku na dodávky 500 upravených terénních pick-upů Nissan Navara za 600 milionů korun pro polskou armádu.

    Automobilka Nissan však má kvůli koronavirové krizi problémy a továrnu v Barceloně, kde se Navary vyrábějí, musela uzavřít. Polské ministerstvo obrany se kvůli obavám ze zpoždění dodávek rozhodlo změnit výsledek tendru a česká společnost má nově dodat vozy Ford Ranger.

    České ministerstvo obrany chce podepsat rámcovou smlouvu do konce prosince a v příštích dvou letech odebrat zhruba 800 vozidel.

    „Doufám, že nedojde k žádnému zdržení a tato zakázka se nestane obětí konkurenčního boje, jako tomu například bylo u nákupu ručních zbraní od České zbrojovky,“ připomněl Metnar s tím, že tato zakázka skončila u Úřadu na ochranu hospodářské soutěže, který ji nakonec schválil.

    Výběr nových teréňáků schválilo 5. listopadu kolegium ministra obrany a o výsledku byli informováni všichni uchazeči. Ti teď mohou v souladu se zákonem proti výběru dodavatele podat v zákonné lhůtě námitky.

    „Ministerstvo obrany si nicméně stojí za tím, že v procesu zadávání veřejné zakázky nevznikla jediná pochybnost o dodržení zákona a vítězná nabídka splnila všechny stanovené požadavky,“ uvedl mluvčí ministerstva Pejšek.

    Tendr obrana už jednou zrušila

    Toyota vyrábí „nesmrtelné“ pick-up Hilux od 60. let minulého století. V současné době nabízí již osmou generaci vozidla, které se stalo synonymem odolnosti. I díky nevybíravým pokusům o zničení ve známém britském motoristickém pořadu Top Gear.

    Hiluxy mají nahradit současná armádní terénní vozidla UAZ 463 (600 kusů) a Land Rover Defender (700 kusů), která byla pořízena v devadesátých letech a mají za sebou takřka třicetiletou službu.

    Ministerstvo tendr vypsalo už loni, ale koncem roku ho zase zrušilo. Zakázku s novými požadavky na vozidla znovu vypsalo v červnu. Původně armáda chtěla pouze pětidveřová terénní auta, nyní ale požadovala čtyřdvéřová terénní vozidla s pohonem 4x4 s celkovou hmotností do tři a půl tuny, tedy pro řidiče s oprávněním skupiny B, s pevným nosným rámem a možností přepravy nákladu mimo prostor pro posádku.

    Jde o třídu takzvaných velkých „pick-upů“ s nákladním prostorem a s plechovým či plastovým zakrytím nákladního prostoru spadajících do kategorie VN-1G.

    Přidat jen nátěr a držák na pušky

    Obrana už před třemi roky na výcvikovém polygonu ve Vyškově testovala asi dvacítku vozů - od Škody Kodiaq, přes Jeep Wrangler, Mercedes-Benz G-Wagon, Toyotu Hilux, Dacii Duster až po Volkswagen Amarok nebo čínský vůz BAIC BJ80.

    Armáda už dříve avizovala, že chce víceúčelová osobní terénní vozidla pro logistické a zabezpečovací úkoly. Vozy by se tak měly pohybovat výhradně mimo případné bojiště. Sloužit mají k přepravě lidí či k zásobování.

    Mají tak být dodávána prakticky ve stejné podobě, v jaké jsou vyráběna pro civilní využití. Nebudou tak muset být dále upravována, což by zvýšilo náklady na jejich pořízení.

    Nebudou tak například pancéřovaná. Vojáci ale požadují držáky na útočné pušky nebo khaki nátěr. Dodávky nových vozů by měly skončit v roce 2024.

    inc natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu

    NATO PDD iDnes.cz Newton Media