Ještě než absolvují první mise, vyzkoušejí si posádky vrtulníků samotné létání v afghánských podmínkách. Se zalétáním jim pomohou Američané.
Kvůli specifickému afghánskému terénu češti letci už prodělali intenzivní výcvik ve vysokohorském prostředí francouzských Pyrenejí i pouštních podmínkách v Izraeli. -Podívejte se na výcvik českých letců
NOVÉ VYBAVENÍ VRTULNÍKŮ |
Přímo v Afghánistánu ale Češi během několika prvních týdnů absolvují "seznamovací lety" nejdříve s americkými letci na jejich vrtulnících a následně pak teprve na vlastních.
Teprve poté se přesunou na základnu Šarana v na jihovýchodě země, odkud mají operovat. "Převzetí operačního úkolu je plánováno v druhé polovině ledna," potvrdila pro natoaktual.cz Jana Růžičková z Generálního štábu.
Od konce ledna pak budou tři české vrtulníky plnit standardní úkoly - od přepravy osob až po zásobování základen a podporu českého provinčního rekonstrukčního týmu v provincii Lógar. Do míst nejtěžších bojů by se vojáci dostat neměli.
Nové maskování není potřeba
Zatímco pěchotní obrněnce nebo transportní vozidla Dingo českých vojáků v Afghánistánu mají "písečnou" barvu, tři vrtulníky Mi-171Š budou od nového roku létat ve stávajících barvách, jako doma v Česku.
"Nepočítáme s žádným speciálním nástřikem pro působení v Afghánistánu. Současná kamufláž splňuje podle standardů NATO všechny požadavky," uvedla Jana Růžičková z Generálního štábu.
Experti i letci se shodují, že nějaký "písečný" nástřik není potřeba. "Ze vzduchu je ohrožení pro vrtulníky nulové a ze země při přistávání stroje pokaždé vytvoří takový oblak prachu, že je prakticky jedno, zda je vrtulník červený, zelený nebo bílý," řekl pro natoaktual.cz jeden z pilotů, který si přál zůstat v anonymitě.
Vrtulníky podle něj stejně v tomto případě prozradí na kilometry daleko obrovský oblak zvedlého prachu.
Britské i americké jednotky v poslední době pro zásobování využívají soukromé vrtulníky ruské výroby a ty mají mnohdy taky na Afghánistán nezvyklou barvu, třeba bílou. - Spojenci mají pomocníka proti Talibanu. Vrtulníky ruské výroby
"Zkušenosti z dlouhodobého nasazení spojeneckých vrtulníkových sil, zejména pak amerických, britských či australských, v Afghánistánu ukázaly, že v tomto velmi prašném prostředí není nutné opatřovat nasazenou vrtulníkovou techniku speciálním zbarvením," potvrdil letecký expert Jan Čadil z vydavatelství Aeromédia.
Stroje do mise přepraví obří Ruslany
Mise českých vrtulníků |
Pro přepravu veškerého potřebného materiálu, včetně náhradních dílů a příslušníků 1. kontingentu vrtulníkové jednotky do Afghánistánu je podle Generálního štábu naplánováno celkem 8 letů velkokapacitními letouny An-124 a 3 lety armádního speciálu Airbus A-319CJ.
Letecký přesun osob i materiálu do Afghánistánu začal už koncem října. Na základně Šarana od té doby pracuje zvláštní předsunutý tým, který má připravit veškeré potřebné zázemí včetně mobilní opravaránské haly, vyrobené speciálně před touto misí.