Transportní stroj An-124 se s nákladem 45 tun odlepil z dráhy pardubického letiště v pátek. Do Bangui, metropole Středoafrické republiky, se s mezipřistáním ve španělském Madridu dostal v neděli ráno.
Do útrob obřího stroje museli vojáci naložit celkem 141 palet. Rozložená konstrukce čtyřiadvacet metrů dlouhého mostu, který poskytla na pokyn české vlády Správa státních hmotných rezerv ze skladu v Soběslavi, má přes 1 700 dílů. Kvůli rovnoměrnému rozložení nákladu v letounu museli vojáci některé palety přeskládat.
O provizorního přemostění v Bangui požádal Česko před časem velitel mise EU ve Středoafrické republice Philippe Ponties. Česká republika byla oslovena, protože má své vojáky ve výcvikové misi v Mali.
Most by měl pomoci zlepšit životní podmínky obyvatel v hlavním městě, kde byl během konfliktu zničen původní most přes vodní kanál. Ten byl velmi důležitý nejen pro pohyb obyvatel a přepravu zboží mezi jednotlivými městskými obvody, ale i pro humanitární zásobování celé oblasti.
Darovaný provizorní most ponese název „Le pont d´Agnes de Boheme“ (Most Anežky České). O výběr pojmenování se postarali žáci dvou základních škol z Loděnic na Brněnsku a Trutnova.
Fotografie |
Stavbu na místě zajistí italská ženijní jednotka, na kterou budou dohlížet dva čeští vojenští specialisté. Ti do Afriky odletí 2. ledna. „Není to pro nás nic nového. V rámci projektování, konstrukce a samotné výstavby s tím máme zkušenosti nejen z výcviku, ale také z povodní,“ uvedl jeden z nich Dalibor Coufal ze 153. ženijního praporu z Olomouce.
„Práce to bude obdobná jako tady, jen za jiných klimatických podmínek, v jiném prostředí a za jiné bezpečnostní situace,“ dodal.
Potřebnou technickou dokumentaci včetně návrhů řešení přemostění už zpracovali odborníci z Univerzity obrany v Brně pod vedením Pavla Maňase, který má zkušenosti z projektování těchto mostů během povodní. „Stavba bude probíhat standardním způsobem přes vysouvací dráhu a za pomocí jeřábu. Most bude určen pro vozidla včetně těch nákladních,“ popsal Maňas.