natoaktual.cz

Summit NATO 2023

Speciální příloha
k summitu ve Vilniusu

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • Piloti gripenů se budou učit tankovat za letu

    20. dubna 2006  12:16
    Jakmile dokončí armádní piloti přeškolení na nové stíhačky Jas-39 Gripen, musí zvládnout dovednosti, o kterých se jim na starých letounech sovětské výroby ani nesnilo. Třeba tankování paliva za letu.  
    Nebojíme se toho a určitě takovou věc zvládneme," řekl pro natoaktual.cz jeden z nejzkušenějších armádních pilotů gripenů Petr Mikulenka z 21. základny taktického letectva v Čáslavi.

    V tuto chvíli sice nepatří tankování za letu mezi priority, podle Mikulenky však k takovému výcviku dojde. "Nejprve musíme dokončit přeškolení a výcvik na nových letounech. Pak přijdou na řadu takovéto specifické dovednosti," řekl Mikulenka s tím, že letos piloti rozhodně doplňování paliva za letu cvičit nebudou.

    "Pochopitelně se to chceme naučit a pokud všechna jednání půjdou hladce, mohli bychom začít ke konci příštího roku," nastínil Mikulenka.

    Naučit se tankovat za letu není podle něj jednoduché. Hlavní problém je v tom, že armáda nemá létající tanker a ani jeho pořízení neplánuje.

    "I jednotlivé členské země NATO si tankery půjčují a plánují jeho využití na rok dopředu," konstatoval Mikulenka s tím, že jeden z takových tankerů vlastní Švédsko, od kterého si Česká republika nové nadzvukové stíhačky pronajala na deset let.

    Nejtěžší bude podle něj celý výcvik naplánovat a získat pomoc zahraničních pilotů, kteří mají s tankováním za letu zkušenosti, třeba právě ze Švédska.

    Jakmile čeští piloti tankování zvládnou, bojeschopnost letounů Jas-39 Gripen v jejich rukou opět prudce vzroste. "Natankovat za letu umožní pilotovi prodloužit misi třeba dvakrát nebo třikrát," popsal hlavní výhodu.

    Zatímco dnes trvá běžná mise českého armádního pilota hodinu až hodinu a půl, po zvládnutí doplňování paliva za letu tak může ve vzduchu strávit podstatně delší dobu. "Pochopitelně se piloti musí naučit jiným návykům a změnit životosprávu. Nejde v letounu sedět třeba deset hodin v kuse," konstatoval Mikulenka.

    Samotnou proceduru tankování podle něj piloti hravě zvládnou. Při velkých leteckých manévrech aliance patří doplňování paliva za letu k rutinním záležitostem během cvičných misí. "Základem je přiblížení k tankeru, trefit tankovací hadici s košem na konci a udržovat bezpečnou vzdálenost, rychlost a směr," shrnul Mikulenka.

    inc natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu

    NATO PDD iDnes.cz Newton Media