Vyšetřovatelé: Malajsijský let MH17 zasáhlo "velké množství objektů"

9. září 2014  10:46,  aktualizováno  12:06
Nizozemská bezpečnostní rada zveřejnila předběžnou zprávu z vyšetřování červencového zřízení malajsijského letounu na východě Ukrajiny. Stroj MH17 podle závěrů spadl po zásahu zvenčí. Letoun "zasáhlo velké množství objektů", uvádí se ve zprávě.  
Trosky zříceného letounu Boeing 777 malajsijských aerolinek poblíž ukrajinské obce Hrabove | foto: OBSE

Boeing 777-200 malajsijských aerolinek se 17. července nad Ukrajinou zřítil "pravděpodobně v důsledku strukturálního poškození způsobeného velkým množstvím objektů s vysokou energií, které pronikly do letadla zvenčí," uvádí předběžná zpráva nizozemské Národní bezpečnostní rady z vyšetřování pádu letu MH17.

"Poškození na trupu letadla a v oblasti kokpitu neodpovídá poškození, které by mohlo způsobit jakékoliv selhání letadla, jeho motorů nebo systémů," konstatuje dokument. Letoun se podle vyšetřovatelů rozlomil ve vzduchu.

Hlasové záznamy z kokpitu i data z "černých skříněk" ukazují, že na palubě během letu probíhalo vše bez jakýchkoliv problémů až do času 13:20:03. Pak náhle všechny záznamy končí. Do té chvíle ani zaznamenaná komunikace mezi členy posádky v kokpitu neodhalila žádné známky jakýchkoliv technických závad nebo nouzové situace. V kabině nebyly slyšet ani varovné signály, které by ukazovaly na technické problémy. Záznamník letových údajů nezaregistroval žádná varovná hlášení systémů letounu a parametry motorů letounu byly v pořádku.

Rádiové komunikace s ukrajinským řízením letového provozu potvrzuje, že posádka stroje nevyslala žádné tísňové volání a přepis rádiové komunikace ukazuje, že opakované volání řízení letového provozu v době od 13:20:00 do 13:22:02 zůstalo bez odpovědi.

Vyšetřování dál pokračuje

Předběžná zpráva také potvrzuje, že "černé skříňky nejeví žádné známky toho, že by s nimi někdo manipuloval".

Dokument obsahuje rovněž důkaz o tom, že v době neštěstí byly v okolí malajsijského stroje další tři komerční letouny. Přitom nejbližší asi 30 kilometrů.

Vyšetřovatelé podle šéfa Rady Tjibbe Joustra zkoumají příčiny toho, proč se letadlo zřítilo, ale už ne to, kdo pád letounu zavinil. Vyšetřovatelé čerpali především z černých skříněk a satelitních a radarových snímků. "Další vyšetřování bude nutné ke zjištění příčiny s větší přesností," oznámil. Předpokládá, že další důkazy a kompletní závěrečná zpráva o pádu MH17 bude hotova do jednoho roku od tragické události.

Vyšetřování incidentu koordinuje Nizozemsko, ale účastní se ho také Malajsie, Ukrajina, Austrálie a Belgie. Letadlo společnosti Malaysia Airlines se zřítilo na východní Ukrajině 17. července s 298 lidmi na palubě. Nikdo nepřežil. Většina byli Nizozemci.

Malajsijský premiér Najib Abdul Razak v sobotu oznámil, že jeho vláda má k dispozici přesvědčivou zprávu tajné služby, která tragédii osvětluje. Na místo havárie je ale prý ještě potřeba vyslat vyšetřovatele, kteří mají ještě před zimou získat další důkazní materiály.

Z odpovědnosti za tragédii se navzájem obviňují Moskva, Kyjev a proruští separatisté. Podle Kyjeva a Washingtonu letoun nejspíš sestřelili omylem separatisté raketou systému BUK, dodanou z Ruska, možná i s obsluhou vycvičenou v Rusku. O použití rakety BUK podle expertů svědčí i proděravění letounu množstvím střepin.

inc natoaktual.cz

Dny NATO v Ostravě

Září 2018

Výroční Dny NATO v Ostravě letos vidělo 220 tisíc návštěvníků.

Yankee od mariňáků

Září 2018

Premiéra amerického UH-1Y Venom, jednoho z kandidátů na přezbrojení českých vrtulníků.

Cvičení Sky Avenger

Červen 2018

Jak doplňují palivo americké stíhačky nad Českem z létajícího tankeru.

Army test u výsadkářů

Červen 2018

Pět disciplin dokonale prověří, zda by vaše fyzička stačila na přijetí do armády.