natoaktual.cz

Summit NATO 2023

Speciální příloha
k summitu ve Vilniusu

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • Letadla byla v bitvě o Ostravu jako cedníky

    3. května 2005  8:01
    Největší rekonstrukci bitvy o Ostravsko sledovaly desetitisíce návštěvníků mošnovského letiště ze země. Jak však vypadaly boje z konce druhé světové války očima letců, kteří podporovali pozemní jednotky? "Letadla byla prostřílená jako cedníky," vzpomínají veteráni.  

    Letci 1. československé smíšené letecké divize zůstávají trochu ve stínu tankistů, kteří celých pět týdnů až do 30. dubna 1945 osvobozovali po boku sovětských vojáků průmyslové Ostravsko.

    "Je nás méně," konstatoval předseda Sdružení zahraničních letců Ján Daňko. Do bojů Ostravsko-opavské operace zapojil ze vzduchu na obávaném šturmoviku, který vojáci překřtili na "černou smrt".

    Rekonstrukci posledních válečných dní a těžkých bojů sledovaly v sobotu 30. dubna na mošnovském letišti desetitisíce lidí. Velkolepé hodinové vojenské ukázky se účastnily čtyři stovky nadšenců z klubů vojenské historie, několik desítek tanků, obrněných transportérů a vozidel. - více zde

    Letadla se vracela jako cedníky
    Jak vypadaly boje před šedesáti lety očima československých letců? "Letadla se vracela jako cedníky, jak byla prostřílená," vzpomíná Ján Daňko.

    Válečné statistiky hovoří jasně. Během několika týdnů z letišť hluboko v zázemí letci odstartovali k 567 misím. V bitvách o Ostravsko, Těšínsko a Opavsko strávili v oblacích 515 hodin. Svrhli 3700 leteckých pum o váze 90 tun. Vystříleli 600 raket a kolem 12 tisíc střel různého druhu. Zabili asi 1500 německých vojáků.

    Jednaosmdesátiletý Pavel Švec z Malých Svatoňovic si z bitev o průmyslové Ostravsko pamatuje jen spoušť svého kulometu. Jako střelec letounu Il-2 měl těžkou práci. "Sedíte na popruhu zády k pilotovi. Při manévrech střílíte po pozemních cílech, ale jen těžko zjistíte, koho jste trefil," konstatuje Švec.

    Z bojů se pamatuje, jak u Těšína zaútočila jeho letka na německou kolonu. "Nic z ní nezůstalo," smutně vypráví. Němečtí vojáci podle něj za rozhodnutí politiků nemohli.
    Do první československé smíšené letecké divize se dostal trochu kuriozně. Jako mladík absolvoval první ročník leteckého výcviku a pak přišlo Slovenské národní povstání.

    V Handlové se zapojil jako pěšák do bojů proti německým vojákům. "Sověti jednou dovezli letecky zbraně a střelivo pro povstání. Ještě s jedním kamarádem jsme pomáhali skládat a v noci jsme v letadle zůstali," popsal, jak se dostal do Ruska.
    Pilot a technik letadla dvojici objevili, až když se letoun dostal do těžké palby. "Řekli jsme, že chceme bojovat proti Němcům s nimi," vzpomněl Švec.

    Po několikatýdenním vyšetřování a řadě výslechů byl zařazen do zrovna se formující československé smíšené letecké divize. "Nebyli jsme docvičení, tak z nás udělali střelce," dodává.

    Válka pro něj skončila 8. května odpoledne, zrovna když se chystal k dalšímu startu. "Turovali se motory a nejednou jsme viděli, že mechanici u velitelského stanoviště vyhazují do vzduchu čepice. Rolovali jsme zpátky na stojánky a všichni radostí vystříleli náboje do vzduchu," říká.

    Přeletěl do Ruska, aby mohl bojovat proti Němcům
    Devadesátiletý Jan Setvák z Brna nejdříve bojoval v armádě Slovenského státu. Létal na německých letadlech až na Kavkaz. V srpnu 1944 se rozhodl přeletět na sovětskou stranu. Po několikatýdenním vyšetřování se nakonec znovu vrátil do bojů už jako příslušník československé letecké divize.

    Podobný osud potkal i pětaosmdesátiletého Antona Droppu z Liptovského Mikuláše. Na vojnu narukoval k leteckému pluku do Piešťan začátkem války. Přihlásil se do bratislavské vojenské akademie v roce 1941 a už v květnu 1943 se stal poručíkem letectva. Od roku 1944 bojoval v nejprve v letecké skupině v Prešově.

    "Měli jsme podporovat pozemní jednotky německé armády," vzpomíná Droppa. Jakmile začalo Slovenské národní povstání, on i jeho kamarádi z letky se rozhodli pro riskantní akci. Přesně 30. srpna 1944 se odhodlali k přeletu na Ukrajinu. "Počítali jsme s tím, že za pár dní se přeškolíme na moderní ruská letadla a pak se vrátíme do bojů proti Němcům," říká Droppa.

    Jeho letka tehdy přistála ve Lvově. Když piloti přistávali na tamějším letišti, spustili na ně Rusové palbu. "Proti vystartovala i dvě letadla. Proletěli kolem a pověsili se na nás zezadu. V tu chvíli jsem se loučil se životem, myslel jsem, že mě sestřelí".

    Od jisté smrti ho prý zachránilo "mávání křídly" na pozdrav. Nakonec letka ve Lvově přistála. Letci putovali v náklaďácích na frontu k maršálu Koněvovi. "Museli jsme odevzdat osobní zbraně. Požádali jsme ho, aby nás nechal přeškolit na ruská letadla. Všechno slíbil," kroutí hlavu Droppa.

    Do boje proti Němcům se však pustil na letounu La-5 až koncem září. "Na Ostravsku jsme jako stíhači měli chránit bitevníky. Nesměli jsme bombarďáky ani na chvíli ztratit z očí," popsal. S celou letkou se zapojil do nejtěžších bojů nad Ostravou, Opavou i Těšínem.

     

    Na zřejmě největší rekonstrukci bojů z konce druhé světové války se sjely čtyři stovky nadšenců z klubů vojenské historie nejen z České republiky, ale i z Francie či Nizozemska.

    Největší rekonstrukci bitvy o Ostravsko sledovaly desetitisíce návštěvníků mošnovského letiště ze země. Jak však vypadaly boje z konce druhé světové války očima letců, kteří podporovali pozemní jednotky? "Letadla byla prostřílená jako cedníky," vzpomínají veteráni.

    V bitvách o Ostravsko, Těšínsko a Opavsko strávili čeští letci v oblacích 515 hodin. Svrhli 3700 leteckých pum o váze 90 tun. Vystříleli 600 raket a kolem 12 tisíc střel různého druhu. Zabili asi 1500 německých vojáků.

    V dobových německých a ruských uniformách nadšenci v jedinečnéhodinové historické ukázce oživili obraz bojů o průmyslové Ostravsko.

    Takhle nějak viděli českoslovenští letci koncem války těžké boje o průmyslové Ostravsko.

    Na rekonstrukci bitvy o Ostravsko z celé České republiky přijelo asi šedesát vojenských vozidel, včetně tanků a samohybných děl, transportérů, pancéřovaných německých vozů, osobních aut a motorek.

    Bitva o samotnou Ostravu nakonec trvala měsíc a jen sedm československých řidičů tanků mělo to štěstí dovézt svůj stroj až do Ostravy. "Ostatní tanky nepřítel buď zničil nebo vyřadil z boje," řekl Mikuláš Končický, který mezi sedmičku velitelů patří.

    Bitva o průmyslovou Ostravu začala 24. března 1945 u polského městečka Šory, asi pětadvacet kilometrů od Ostravy. Centra průmyslové metropole armáda dosáhla po krvavých bojích až 30. dubna.

    Během celé Ostravsko-opavské operace padlo zhruba 20 tisíc ruských rudoarmějců a tisíc Čechoslováků z řad legendárního armádního sboru Ludvíka Svobody.

    Jednaosmdesátiletý Pavel Švec z Malých Svatoňovic si z bitev o průmyslové Ostravsko pamatuje jen spoušť svého kulometu. Jako střelec letounu Il-2 měl těžkou práci. "Sedíte na popruhu zády k pilotovi. Při manévrech střílíte po pozemních cílech, ale jen těžko zjistíte, koho jste trefil," konstatuje Švec.

    Ostrava se vrátila do doby před šedesáti lety. Na letišti v Mošnově ožily válečné scény z konce druhé světové války. Ve velkolepé rekonstrukci ostravsko-opavské operace se střetly čtyři stovky vojáků, desítky tanků, vozidel a letadel.

    Na počátku Ostravsko-opavské operace se ruským vojskům a Čechoslovákům nepodařilo prorazit německé obranné linie v oblasti Nového Jičína a Frýdku–Místku, jak velení plánovalo.

    Ostrava byla osvobozena 30. dubna 1945. Po bojích na jižním předměstí Ostravy v prostoru Bělského lesa a Výškovic se fronta přesunula k Olomouci.

    Během několika týdnů z letišť hluboko v zázemí českoslovenští letci odstartovali k 567 misím. V bitvách o Ostravsko, Těšínsko a Opavsko strávili v oblacích 515 hodin. Svrhli 3700 leteckých pum o váze 90 tun.

    Při rekonstrukci bitvy se organizátoři drželi co nejvěrněji historických faktů. Jedinou nepřesností tak bylo místo bojů - ostravské letiště.

    Ostravská operace trvala 57 dní a svým rozsahem patří k největším válečným bitvám na našem území.

    Rekonstrukce bitvy o Ostravsko přilákala na mošnovské letiště zhruba 60 tisíc diváků.

    Ke konci války se stala oblast Ostravska klíčovou pro osvobození Čech, Moravy a Slezska. Na Ostravsku fungovala třetina průmyslového potencionálu Německé říše. Historici soudí, že její případné uchování v německých rukou mohlo mít vliv na další vývoj konfliktu.

    Ofenzíva sovětských a československých vojáků.

    Ostrava se vrátila do doby před šedesáti lety. Na letišti v Mošnově ožily válečné scény z konce druhé světové války. Ve velkolepé rekonstrukci ostravsko-opavské operace se střetly čtyři stovky vojáků, desítky tanků, vozidel a letadel.

    Během hodinové ukázky vojáci na bojišti vystříleli až 30 tisíc slepých nábojů a použili několik tun pyrotechniky. Scéna připomínala skutečné bojiště, včetně dočasných zákopů, valů a staveb, které tanky během bitvy bořily.

    Rekonstrukci sledovali i váleční veterání, kteří se bojů přímo účastnili.

    Do největší ukázky bojů se zapojily čtyři stovky vojáků, desítky tanků, vozidel a letadel.

    Rekonstrukci z tribuny sledovali i veteráni, kteří se bojů Ostravsko-opavské operace v dubnu 1945 skutečně zúčastnili.

    V roli vojáka německého Wehrmachtu takto chce vzdát hold právě všem veteránům, kteří se bojů účastnili. "Nikdy bych to ve skutečnosti nechtěl zažít," konstatuje Jan Knap z Pardubic. Jeho jednotka v německých uniformách simulovala část jednotky z 2. divize SS.

    Každé vozidlo a každá skupina vojáků má své přesné místo a postup během hodinové bitvy.

    Letiště v Ostravě-Mošnově navštívilo asi 60 tisíc lidí.

    Do bojů se zapojili nadšenci v dobových uniformách Rudé armády, wehrmachtu i Svobodova armádního sboru.

    "Nálada je bojová, neděláme to poprvé, jsme na bitvu připraveni," řekl Dušan Hradecký z Jihlavy. V roli ruského kapitána bude jeho skupinka představovat přivolané posily. "Chceme přiblížit historická fakta, kolik lidí tady zahynulo. Naše úloha bude útočná," prozradil z pečlivě naplánovaného scénáře bitvy.

    Na zřejmě největší rekonstrukcí bojů z konce druhé světové války se sjely čtyři stovky nadšenců z klubů vojenské historie nejen z České republiky, ale i z Francie či Nizozemska. Už v pátek vyrostl u letiště stanový tábor.

    Desetisíce návštěvníků přilákala na ostravské letište v Mošnově velkolepá rekonstrukce bojů o průmyslové Ostravsko. Do největší ukázky bojů se zapojily čtyři stovky vojáků, desítky tanků, vozidel a letadel.

    Lubomír Světnička natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu

    NATO PDD iDnes.cz Newton Media