natoaktual.cz

Summit NATO 2023

Speciální příloha
k summitu ve Vilniusu

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • Čeští piloti a navigátoři budou sloužit na palubách letounů AWACS

    22. ledna 2009  14:25
    Česká republika ukončila vyjednávání o vstupu do zvláštního programu jedné z agentur NATO, která řídí vzdušný systém včasné výstrahy a řízení a provozuje flotilu speciálních průzkumných letounů AWACS. Čeští letci a navigátoři tak v budoucnu budou sloužit na palubách těchto letounů.  

    Ministerstvo přitom počítá, že by do programu mohlo Česko vstoupit v roce 2010.

    Správní rada agentury nyní posoudí oficiální žádost Česka o přistoupení. S tím musí poté souhlasit ostatních 15 aliančních zemí, které se na programu podílejí.

    "Pokud budeme přizváni, bude to mimo jiné znamenat i obsazení některých pozic v rámci systému. Jednalo by se o létající i pozemní personál plus pozice v alianční agentuře, která má program na starosti," řekl mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek s tím, že počty a případné pozice jsou v tuto chvíli ještě předmětem jednání.

    Podle informací natoaktual.cz bude v budoucnu v programu pracovat 25 českých vojáků. NATO má zájem především o piloty a navigátory. Čeští letci přitom doposud nikdy v historii takto v aliančních službách nepůsobili.

    Ukončené přístupové rozhovory se týkaly i výše finančního příspěvku, který bude Česko stejně jako ostatní země platit.

    "Podmínky přistoupení byly vyjednány na pracovní úrovni a podléhají schválení vedením resortu obrany i organizací NAPMO. Než se tak stane, není možné zveřejnit možnou výši českého příspěvku," dodal Pejšek.

     




    Program vzdušného systému včasné výstrahy a řízení (NAEW&C) vznikl v sedmdesátých letech minulého století. Vojenští stratégové Aliance tehdy přišli s konceptem vytvoření zvláštní letky speciálních letounů včasné výstrahy AWACS, která by posílila obranu vzdušného prostoru NATO před státy Varšavské smlouvy.

    Speciální letouny systému AWACS jsou upravená dopravní letadla Boeing 707 vybavená radary a rádiovými stanicemi, které umožňují sledovat cíle ve vzduchu a navádět na ně prostředky protivzdušné obrany, řídit letecké souboje i odposlouchávat nepřátelské spoje.

     





    Vyznačují se kruhovou radarovou anténou na hřbetě. V disku je radarový systém, který umožňuje obsáhnout prostor od zemského povrchu po stratosféru. Radar má dosah přes 300 kilometrů pro nízko letící cíle a ještě větší pro objekty ve větších výškách.

    Radar může detekovat a identifikovat jakýkoli přátelský nebo nepřátelský letoun. Informace předává letadlům i pozemním střediskům. Domovskou a hlavní základnou flotily 17 letounů Boeing E-3A je německý Geilenkirchen.




     


    Vyjednávání o podmínkách zapojení se České republiky do programu začalo už před sedmi roky. V roce 2004 byla jednání přerušena s tím, že proces bude uzavřen po roce 2008. O obnovení rozhovorů Česká republika požádala loni v květnu. - Letouny AWACS oslavily čtvrtstoletí ve službě

    Lubomír Světnička natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu

    NATO PDD iDnes.cz Newton Media