natoaktual.cz

Summit NATO 2023

Speciální příloha
k summitu ve Vilniusu

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • Dějiny letectví se mění. Tajuplný dron poprvé odstartoval z letadlové lodi

    14. května 2013  13:02,  aktualizováno  19:11
    Americké námořnictvo chtělo přepsat historii létání. Povedlo se. Z letadlové lodi USS George H. W. Bush úspěšně odstartoval na první misi nejmodernější bezpilotní letoun X-47B. Tajuplný poloautonomní stroj má být krokem k technologické revoluci a poskytne námořnictvu zatím nevídané bojové možnosti.  

    Bezpilotní letoun X-47B startuje z paluby letadlové lodi USS George H. W. Bush (14. května 2013) | foto: U.S. NAVY

    "Dnes jsme viděli malý, ale významný bod budoucího obrazu našeho námořnictva, kdy začínáme integrovat bezpilotní systémy do nejkomplexnějšího bojového prostředí, které dnes existuje: nukleárně poháněné letadlové lodi," prohlásil po úspěšném testu šéf námořního letectva viceadmirál David Buss.

    Je jako z Batmanovy dílny. Nejmodernější bezpilotní stroj X-47B, tedy respektive technologický demonstrátor, existuje zatím ve dvou exemplářích. Velení amerického námořnictva a potažmo i Pentagon v něm však vidí historický skok v celé technologii bezpilotních letounů a létání vůbec.

    Dalekonosný a radarům neviditelný stroj se už do dějin zapsal hned počátkem května, kdy zvládl jeden z nejobtížnějších leteckých manévrů. Jako první robot poprvé přistál s pomocí háku a brzdného lana na simulátoru letadlové lodi.

    Bezpilotní letoun X-47B startuje z paluby letadlové lodi USS George H. W. Bush (14. května 2013)

    Technici připravují bezpilotní letoun X-47B na palubě letadlové lodi USS George H. W. Bush k prvnímu startu. (14. května 2013)

    Den "D" však plánovalo námořnictvo právě na dnešek, tedy na úterý 14. května. Stroj měl odstartovat z paluby skutečné letadlové lodi a z vod Atlantiku doletět a úspěšně přistát na základně Patuxent River v americkém Marylandu.

    "Námořní letectvo se v úterý navždy změní, jsme svědky vůbec prvního uvedení letadla bez posádky na moderní letadlové lodi," uvedl admirál Mat Winter, výkonný šéf programu bezpilotních prostředků a úderných zbraní.

    Krátce po poledni středoevropského času velení námořnictva potvrdilo, že na palubě letadlové lodi začaly přípravy stroje k testovacímu letu.

    Zkouška vyšla na poprvé

    Bezpilotní letoun pak odstartoval s pomocí katapultu z paluby v 16:18 (SEČ) a provedl několik plánovaných nízkých přiblížení zpět k letadlové lodi. Pak zamířil do své cílové stanice v Marylandu. Let trval 65 minut.

    Během několika příštích týdnů námořnictvo testy ještě zopakuje a vyzkouší i obrácenou trasu, tedy že stroj přistane na palubě letadlové lodi.

    Bezpilotní letoun X-47B startuje z paluby letadlové lodi USS George H. W. Bush (14. května 2013)

    A proč tolik povyku kvůli jednomu bezpilotnímu letounu? Odpověď není jednoduchá. Ačkoliv přesné specifikace a schopnosti X-47B obestírá neproniknutelná stěna pochopitelného utajení, celou řadu technických údajů námořnictvo spolu s výrobcem prozrazují.

    Hlavní předností mají být velký dolet stroje - přes 2 100 námořních mil (takřka 3 900 kilometrů). Dále pak pokročilé technologie Stealth, které stroj činí neviditelným pro radary, a také nosnost, když je letoun schopen unést dvě laserem naváděné pumy (až 2 000 kilogramů).

    To vše má v budoucnu umožnit námořnictvu podnikat špionážní, průzkumné nebo přesné úderné akce daleko od nepřátelského území.

    Technická data X-47B

    Jde o technický demonstrátor bezpilotního bojového stroje, který vyvinula americká firma Northrop Grumman. Odhady hovoří, že celkové náklady projektu přesáhly 800 milionů dolarů.

    • Délka: 11,63 m
    • Rozpětí: 18,92 m (9,41 m se složenými křídly)
    • Výška: 3,10 m
    • Prázdná hmotnost: 6 350 kg
    • Max. vzletová hmotnost: 20 215 kg
    • Pohon: 1× Pratt & Whitney F100-220U
    • Maximální rychlost: subsonická
    • Cestovní rychlost: Mach 0,9+
    • Dolet: 3 889+ km
    • Dostup: 40 000 stop (12 190 m)
    • Výzbroj: až 2 000 kg

    Zdroj: US NAVY

    Hlavním technologickým skokem však má být zatím nevídaná nezávislost strojů na lidském faktoru, což byl jeden z požadavků námořnictva.

    Stroje mají být schopny startovat z palub letadlových lodí ve dne v noci, ve vzduchu samy identifikovat cíle, předávat průzkumné informace nebo doplňovat palivo za letu.

    Cílem je vytvořit a integrovat do operačních zařízení letadlových lodí takový systém, který by zajišťoval čtyřiadvacet hodin denně a sedm dní v týdnů například průzkum a ochranu lodí.

    Takový plán na druhou stranu vyvolává obavy některých organizací ze zařazování autonomních válečných robotů do výzbroje amerických sil.

    Například  Human Rights Watch ve své nedávné zprávě označila právě X-47B za prototyp "zabijáckého robota", který představuje přechod ve vývoji zbraní k plně samostatným systémům, které budou vyžadovat jen minimální lidské zásahy.

    inc natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu

    NATO PDD iDnes.cz Newton Media