Vrtulníky sovětské a posléze ruské výroby Mi-8/17 mají za sebou 60 let od startu prototypu a 55 let služby v československém a českém letectvu, upozornila česká armáda na svém webu.
Dosud provozuje zhruba dvě desítky strojů této typové řady, které jsou stále jedním z nejrozšířenějších vrtulníků na světě. Jeden z vrtulníků Mi-171Š s trupovým číslem 9868 nyní dostal speciální výroční nástřik.
Příslušníci 222. vrtulníkové letky z Náměště nad Oslavou tak chtěli novou kamufláží připomenout, jakou nezastupitelnou roli dosud tyto vrtulníky v českých službách hrály.
Ocasní část vrtulníku 9868 je zbarvena tak, jako na počátku služby v tehdejším Československu. Následuje kamufláž vrtulníků řady Mi-8 po generálních opravách v Maďarsku. Střední části trupu stroje je pak jak původní zbarvení typu Mi-17 a konečně kabina pilotů nese současnou kamufláž řady Mi-171Š.
„Lakování vrtulníku bylo časově velmi náročné,“ konstatoval Jiří Vrba, vedoucí laboratoře zvláštních procesů LOM Praha, kde stroj kromě nového nástřiku prošel generální opravou a také částečnou modernizací vybavení.
Nový nástřik je složen celkem z 12 odstínů a jednotlivé typy maskování jsou odděleny iluzí loupající se barvy. Její vytvoření bylo také zřejmě nejpracnější. „Při lakování bylo nutné, po dostatečném zaschnutí barvy, často měnit maskování nalakovaných částí trupu,“ dodal Vrba.
Při tvoření grafického návrhu byla oslovena firma Paintskillers, která má s přebarvením výročních strojů v českém letectvu bohaté zkušenosti. K lakování byla použita polyuretanová barva Akzo Nobel v matném provedení NVG. Nový nástřik spotřeboval zhruba 50 litrů barvy, od každého odstínu přibližně 4 až 4,5 litru.
Vrtulníky typové řady Mi-8/17 slouží slouží v české, respektive československé armádě od roku 1967 v různých variantách. V roce 2005 česká armáda získala v rámci vyrovnání dluhu s Ruskem 16 vrtulníků Mi-171Š.