„Prokázalo se, že i v dnešní složité době je organizace hromadných akcí možná, technické prostředky na to existují a kromě všech zapojených subjektů bych chtěl poděkovat i všem návštěvníkům, kteří využili možnost validace vstupenky a certifikátu a kteří spolu s námi ukázali cestu zas o krok dál do normálního života,“ uvedl Zbyněk Pavlačík, předseda Jagello 2000, které akci každoročně organizuje.
Dny NATO v Ostravě & Dny Vzdušných sil AČR byly největší hromadnou akcí uspořádanou od zavedení koronavirových opatření.
O víkendu 18. a 19. září se v areálu na Letišti Leoše Janáčka Ostrava sešlo 60 000 návštěvníků, všichni se museli kromě vstupenek prokázat takzvanou covidovou kompetencí. Čekací doba přitom nepřesáhla 20 minut.
V sobotu, první den akce, areál navštívilo na 33 000 lidí, kteří se na branách zdrželi maximálně 20 minut. V neděli pak již bylo 27 000 lidí odbaveno téměř bez čekání.
„Napouštění“ areálu letiště výrazně urychlila takzvaná validace covidových certifikátů, kdy díky pilotnímu projektu Národní agentury pro komunikační a informační technologie (NAKIT) a společnosti Ticketportal bylo možné předem spárovat vstupenku s certifikátem o očkování, prodělání nemoci či negativním testu.
Validace pak umožnila návštěvníkům se prokázat pouze jedním dokladem a jejich odbavení pak na vstupu nepřesáhlo 4 vteřiny.
V sobotu tuto možnost využilo 40 % návštěvníků, pro neděli pak 30 % a z nich se přitom 63 % prokázalo očkováním, 34 % testem a zbytek prodělanou nemocí.
Diváci bez validace čekali déle
S větším zdržením naopak museli počítat lidé, kteří své vstupenky dopředu nespojili s platným certifikátem a prokazovali se potvrzeními bez QR kódů, jež bylo nutné ověřit.
Ti pak způsobovali zdržení i ostatním. Kvůli klimatickým podmínkám přitom výrazná většina návštěvníků zvolila dopravu do areálu autem či vlakem a následně směřovala pouze na jednu ze tří bran do areálu. Na ostatních dvou branách byli i tak vstupující odbavováni bez jakéhokoli zdržení.
„Rozsah toho, čím se lidé prokazovali, byl opravdu enormní. Ukázalo se tak, že jednak občané netuší, jak vypadá správné potvrzení či certifikát, a jednak to, že ani na národní úrovni neexistuje jednotná podoba covidových potvrzení vydávaných testovacími místy. To komplikovalo a prodlužovalo kontroly u vstupu,“ konstatoval Michal Hanák z Ticketportalu.
Jak dodal, strojové čtení kódu je přitom pro rychlé odbavení takového množství lidí zásadní a kdo byl zvalidován, měl certifikát s QR kódem nebo potvrzení v aplikaci Tečka, ten byl vpuštěn bez výrazného zdržení. „V současné situaci tak pro nás byla klíčová podpora týmu Chytré karantény,“ uvedl.
Za oba dny tento tým na takzvaných SOS pointech u všech vstupů do areálu provedl odhadem 3 000 operací, kdy pomáhal návštěvníkům se získáním správného certifikátu či ověřoval platnost donesených potvrzení. Zhruba 600 lidí pak nebylo kvůli chybějícímu potvrzení do areálu vůbec vpuštěno.
Lidé zkoušeli vstup i s padělky
Zástupci Integrovaného centrálního řídícího týmu Chytré karantény upozornili na skutečnost, že i přesto, že návštěvníci byli informováni o podmínkách nutných pro vstup, pokoušeli se na akci dostat bez potřebných dokladů.
„Někteří se snažili prokázat služebními průkazy, čestnými prohlášeními, padělky a setkali jsme se i s případy, kdy se domnívali, že se navzdory zveřejněným podmínkám nic kontrolovat nebude, jako na jiných akcích,“ uvedli.
Naopak příjemným překvapením byla podle týmu digitální gramotnost starší populace, která byla na rozdíl od dvacátníků a třicátníků výrazně více vybavena aplikací Tečka a měla větší povědomí o opatřeních a pravidlech prokazování se obecně.
Evropské certifikáty s QR kódem pak byly zásadní pro vpuštění návštěvníků ze zahraničí, kteří na Dnech NATO tvoří okolo 10 % a u nichž nebylo možné ověřit pravost a platnost jiných národních potvrzení o negativním testu.
Bezinfekčnost podle platných pravidel přitom museli prokázat rovněž všichni hosté akce, účastníci, partneři, dodavatelé i organizátoři.
„Zavádění vstupenek na 21. ročníku akce, byla pro nás velká zkušenost a jsme rádi, že nám v tom byla partnerem společnost Ticketportal, která byla naším exkluzivním distributorem,“ řekl Pavlačík.
„Rozhodně bychom bez jeho podpory stejně jako bez podpory týmu Chytré karantény, pracovníků hygienických stanic, ministerstva zdravotnictví a bezpečnostní služby Čechymen nezvládli takové množství lidí za dodržení standardních podmínek do areálu vpustit,“ dodal.